Jinbu-Juminjin-Sokcho-Konsong - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Jinbu-Juminjin-Sokcho-Konsong - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Jinbu-Juminjin-Sokcho-Konsong

Door: henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

21 Mei 2010 | Zuid-Korea, Seoel

Woensdag morgen onder een druilerige regen vertrokken uit Jinbu en wel om 7.00h. 's morgens want we hadden wat in te halen.

Na 20 Km. begon het net op tijd op te klaren en onder een matig zonnetje maar wel met droog wegdek een prachtige afdaling gemaakt van 14Km.

Het weer veranderde ten gunste van ons en de jassen konden uit. Om ong. 12.00h. aangekomen aan de kust en aan de volgende route begonnen.

deze ging van Jinmunijn naar Sokcho over 44 Km. kon er nog achteraan. Weer veel vissersdorpjes met talloze kraampjes en restaurantjes.

Vlak voor Sokcho in het havenplaatsje een motelletje op de 3e etage boven een visrestaurant voor twee dagen genomen aan de boulevard en midden tussen de visafslag en restaurantjes.

Dat 's morgens om 3 uur de vissers vertrekken was niet helemaal ingecalculeerd, maar ja, een klein hard bed en je bent toch regelmatig wakker.

Diner was op experimentele basis, gevulde rauwe vis en gefrituurde ongepelde grote garnalen. de koreanen zelf zitten heerlijk te smullen aan kleine tafeltjes op elke meter van de haven. Vis uitzoeken in een aquarium langs de straat, schoon laten maken en fijngesneden rauw genuttigd samen met wat bijgerechten.

Verder is er niets te krijgen allleen maar vis, vis en vis. Niet onze keuze dus de supermarkt gaf ons nog een escape.

Donderdag stond een bezoek aan het nationale park van Korea op het programma. Nationaal Park Seorak.

Een groot tot in Noord Korea doorlopend natuurpark met kilometers lange Hiking Tracks tot hoog in bergen. De tracks zijn goed begaanbaar gemaakt en talloze koreanen komen hierheen om hun sportieve daad te verrichten met volledige uitrusting. We vielen dus niet op met onze stuurtas en sneakers.

Eerst een tochtje gemaakt naar een hoog in de bergen gelegen cave waar natuurlijk weer een paar beeldjes in stonden en in de middag een tocht naar een mooi uitzichtpunt boven in de bergen gemaakt. De kabelbaan, die we eigenlijk wilden benutten deed het niet vanwege de harde wind. Via een trip waarvan ik denk dat deze wel 1 Km. uit stalen en in de rotsen uitgehakte trappen bestond bijna boven gekomen en daar waaide het zo hard dat je nauwleijks kon blijven staan.

Het uitzicht was geweldig mooi. Ondanks de ondertussen slappe beentjes ook het laatste stukje nog maar gedaan en toen weer gauw naar beneden.

Aan het einde van de middag hebben we koreaans gegeten in een restaurant langs de terugweg want bij het motel zou het toch weer vis worden.

In het restaurant was eerst niemand aanwezig en juist toen Adrie en ik stonden te overleggen hoe dit op te lossen kwamen er twee vrouwen op de vloer achter een paar tafels tot leven die daar lekker op de grond lagen te snurken. Niets bijzonders hier alles leeft, slaapt en eet op de grond. Lekkere stoofpot met hete pepers.

Vrijdag. SPIERPIJN.

Van Deapo port naar Konsong is niet zo ver, 35 Km.

Onderweg hebben we aanwijzing gevolgd naar een traditioneel koreaans dorp uit de 17e eeuw nog helemaal intact met de autochtone bewoners.

Vlak bij het dorp werden we aangesproken door een man in een busje wat we kwamwn doen enz. en dat we welkom waren in de kerk om koffie te drinken.

Toen we het dorp binnenreden stond hij al te wachten en wilden ons graag het dorp laten zien. Het bleek de dominee te zijn van de anglicaanse methodistische kerk. We moesten zijn traditionele woning en de kerk bekijken.Tot onze verrassing had hij ook nog de lunch voor ons in petto.

Buiten op een verhoogde "vlonder" waar weer het lage tafeltje op stond voor het eten konden we plaats nemen en ons tegoed doen aan echt koreaans eten. (SPIERPIJN)

Vooral de hete gedroogde visjes hebben we maar laten liggen.

Vanmiddag hebben we toch nog een stukje richting de DMZ gefietst en zijn op 10 KM. voor de grens omgedraaid hier moet je een ticket kopen en verder mag je na 5 Km. alleen nog met de auto. Er valt daar verder weinig meer te zien en de kusten zijn allemaal afgezet met prikkeldraad en hekken maar dat is al een paar dagen zo. Af en toe bij een plaats is het strand toegankelijk.

De laatste dagen hebben we temperaturen van 25-30 graden en gunstige wind.

Later meer.

• 21 Mei 2010 - 18:59

Bastiaan:

Lekker weer! Net als hier nu. Vandaag ook op de fiets naar het werk geweest. Geniet van de laatste week.
    groeten Bas en Femke

• 21 Mei 2010 - 23:34

Gerda:

wen je niet aan het harde bed?? thuis weer heerlijk zacht slapen. wij hebben er in goa geen last meer van maar de eerste jaren....we vertrekken morgen vroeg om 7 uur naar de hommelhof,ook hier is het mooi weer.dus een paar daagjes genieten.nog een hele goede laatste week,geniet maar lekker doeg groetjes gerda (en peter natuurlijk,dieligt al in bed het is dan ook half twee.doeg

• 22 Mei 2010 - 17:22

Frans & Ina :

Wat een geweldige avonduren maken jullie mee. Wat het vis eten betreft betreft doe ik met jullie mee,elke dag een haring gaat er wel in. We kunnen jullie niet meer volgen want morgen gaan we zelf op vacantie We wensen jullie nog een goede reis en een behouden terug komst.

• 23 Mei 2010 - 08:14

Hennie En Dolores:

Complimenten dat jullie naast het fietsen, ook nog de moeite nemen om ons op de hoogte te houden van jullie ervaringen.
    Het is of we er zelf bij zijn! En nog even volhouden want thuis wacht jullie een heerlijke zachte sofa en een bed van 2 meter!