3auto's en een brommer - Reisverslag uit Mértola, Portugal van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu 3auto's en een brommer - Reisverslag uit Mértola, Portugal van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

3auto's en een brommer

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

12 Juni 2014 | Portugal, Mértola

Woensdag 11 juni

Beja vrij vroeg verlaten omdat de zon al fel scheen bij het ontbijt. Naar Serpa is niet zo ver en dat is mooi voor vandaag, een rustig dagje. Vanuit Beja terug naar Faro geeft niet zoveel mogelijkheden wat betreft wegen en we ontkomen er dan ook niet aan om een groot stuk nationale weg te rijden zonder verharde vluhtstrook om morgen nog een mooie buitenweg te nemen die ons weer naar Mertola brengt. Midden op dag komen we in Serpa, weer zo'n wit vestingstadje op een heuvel geplakt opgebouwd om een kasteel. Het is 32gr. en onbewolkt.
We slenteren wat door de stad en proberen enkele lokalen producten uit.
Henkadrie.

Donderdag 12 juni

Om half acht de pension houdster opgezocht voor het ontbijt. We willen vroeg weg als het kan. Zij is ook de eigenaressen van de kleine supermarkt op de begane grond er moet dus even wat geregeld worden.
De weg van Serpa naar Mertola via Sao Bras, Monte de Cavaquieiro en Montavio is ronduit schitterend. De eerste 25 km komen we 3 auto's tegen en verder helemaal niets. De weg loopt ook door het natuurpark van de Guardiana en er zit een stuk van 4 km. In dat onverhard is om de rivier over de steken. Helling van 15% naar beneden en dan weer omhoog. Als we eenmaal weer op hoogte zijn valt het niveau verschil tot aan Montavio wel weer mee. We rijden door onafzienbare velden met graan soms zonnebloemen en dor gras en hebben het geluk te zien hoe twee oude Portugezen een kurkeik van zijn bast aan het ontdoen zijn.
Daarna komen we op de N265 die ook erg rustig is. De temperatuur is inmiddels weer boven de 30 gr. en we stoppen regelmatig om iets te drinken of te eten in een gehucht. Bijv. twee bananen twee koffie en twee kokoscake voor € 2.15. Het wordt zo warm dat de zelfs bij een afdaling de warme rijwind hinderlijk wordt en het water in de bidons warmer dan lauw is.
Om ongeveer drie uur vallen we Mertola binnen en boeken dezelfde kamer als drie dagen geleden. Onder de airco vallen we in slaap.
Henkadrie.