Appenijnen - Reisverslag uit Firenze, Italië van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Appenijnen - Reisverslag uit Firenze, Italië van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Appenijnen

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

19 Mei 2015 | Italië, Firenze

17 mei 2015. Onverwachts mooie overnachting.

Ferrara op zondag ochtend nog verlaten en stil na het historische theater spectakel van gisterenavond waar de historie van de stad werd nagespeeld op het plein van kasteel Estense fietsen we de stad uit.
Tot op de hoogte van Bologna is het nog vlak daarna komt er wat meer variatie in het landschap. Ook zien we de Apennijnen aan de horizon verschijnen. Met een licht windje in de rug worden we geleidelijk de dalen van de bergen in gezogen. De Val de Zedan brengt ons de eerste klimmetjes door mooie groene glooiende heuvels met bloeiende Robiniaas. Na 80 km. Drinken we een cola in Zedan en vragen aan de bar of er ook in de buurt een slaapplaats is. De lokale bevolking komt accuut tot leven ener ontstaat een onbegrijpelijke conversatie. Het komt er op net dat 8 km verderop vanaf onze route een agriculture R&B is die voor ons geschikt is en er wordt tevergeefs gebeld. Geen probleem iemand rijdt er wel even heen en na een half uur wordt er gebeld. Slaapplaats geen probleem maar geen diner. 8 km heen en weer terug naar Ze dan om te eten vinden we niet leuk dus is de gastheer toch bereid een maaltijd te maken als we niet te veel eisend zijn. Afgesproken. Niemand die ons verteld dat de boerderij op 450 mtr. Hoogte ligt met een stijgingspercentage waar ik niet tegen op kon komen. Na Adrie het laatste stukje ook omhoog te hebben geholpen komen we uit bij een boerderij uit 1300 die door een gepensioeneerd echtpaar voornamelijk als hobby wordt gerund met de gastheer zijn spcialiteit, koken.
We slapen in een bijgebouw nog bijna helemaal origineel met lage deurtjes oude balken en witgekalkte stenen wanden maar wel met voorzieningen van nu. Om ons heen 3 ezels, 11 Schapen, een hond en drie katten, wilde varkens in de bosjes, op de hellingen kippen en op 300 mtr. een roedel wolven , in Italië zeer beschermd. Verder in de omgeving niets te vinden op deze berg dan alleen maar stilte en een schitterend uitzicht.
Deze avond geen internet berichtjes o.i.d. en na een bijzonder lekkere maaltijd en een gezellige babbel zoeken wij ook ons mandje op.
Morgen eerst kijken of hij ook een ontbijt kan maken en dan op weg naar Florence via de Passo della Raticosa en Passo del la Futa.
Henkadrie.

18 mei 2015 Door de Appenijnen.

Vanuit ons onderkomen op de berg"Il Poggio dell'Arabella" voor diegene die nog eens iets speciaals wilen ervaren, onze weg vervolgd op aanraden van de gastheer via een alternatieve weg zodat we de extra geklommen km van gisteren niet hoefde in te leveren. Via Quinzano naar Loiano en daar de route weer opgepakt. Via de passo di Raticosa op 968 mtr. en daarna de Passo della Futa op 902 mtr. Om kwart voor één stonden we bovenop de laatste pas tussen veel motorrijders als enige fietsers. Daarna was het nog 40 km. Naar Fiesole ongeveer. 10 km voor Florence dat we vandaag als einddoel hadden. Over prachtige bergwegen op en neer onder een strak blauwe lucht. Alleen die motoren, ingepakt in het leer met een plastic doos op een hoofd en daarvoor nog een plexiglas scherm converserend met een intercom en watjes in de oren tegen het lawaai proberen ze elkaar duidelijk te maken hoe mooi het zou zijn om hier te fietsen en te genieten van de prachtige bermen met klaprozen, boterbloemen, paarse lissen, bloeiende klaver, brem, ambrosia enz. en dat begeleid door een voortdurend concert van vogelgezang op de achtergrond op de cadans van het gezoem van de trapfrequentie.
Om vijf uur komen we uitgeput (dat wel) aan in Fiesole. We slapen vandaag in een eenvoudig B&B.
Vandaag 1450 mtr geklommem en 85 km gefietst.
Op naar de spaghetti.
Henkadrie.

• 19 Mei 2015 - 10:47

Bert Majoor:

Hallo Adrie en Henk,
    Van wat ik lees maken jullie weer een super tocht. En voor mij net als die Duitsers vooral voor Adrie 3 maal petje af. Geniet er nog even van want het gaat alweer best snel.

Groetjes
    Bert.

• 19 Mei 2015 - 20:12

Piet En Carola De Bruin:

goed van jullie hoor al die kilometers en klimmetjes, wij doen het jullie niet na! en gelukkig mooi weer, hier is het namelijk herfstachtig!!! verder alles rustig hoor. geniet, iedere dag! hartelijke groet van allemaal!