Overnachtings problemen. - Reisverslag uit Ōita-shi, Japan van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Overnachtings problemen. - Reisverslag uit Ōita-shi, Japan van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Overnachtings problemen.

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

04 Mei 2017 | Japan, Ōita-shi

3 mei 2017. Reservering problemen overnachtingen.

Vandaag barst het los, Golden Week. Alle Japanners vrij een extraatje van de baas en iedereen on the move. Er staan hier genoeg echt grote hotels maar op de sites is alles volgeboekt.
Het onderonsje met de slang gisteren heeft resultaat gehad, Makoto Tanaka heeft een kamer uit een annulering in een ryokan weten te boeken in Saiki. Dank je wel slang.
Vanmorgen vroeg op pad gegaan richting Usuki dat aan zee ligt. We fietsen langs de straat, klimmen en dalen wat en komen veel tunnels tegen. Soms met verhoogde fietsstrook en soms zonder. Zonder fietsstrook en langs de weg in een tunnel, gedesoriënteerd door de enorme herrie hoop je maar dat ze ons achterlichtje op tijd zien. Gelukkig zijn dat er maar een paar (1500 en 1300 mrt.)
Hier en daar een straatfeestje, maar nooit zo als bij ons een Koningsdag o.i.d.
We zijn na het oude gedeelte van Usuki te hebben doorkruist verder gereden naar Saiki waar het hotel geboekt was. Om vier uur na 91 km. ingechecked bij de geen woord Engels sprekende balie medewerkers, we weten ondertussen niet beter en doen alles met gebaren en Google T. De fietsen staan in de lobby. Ook de jongeren willen niet of spreken geen Engels. Ze leren het wel, maar krijgen het niet uit hun str.....
Verder genieten we van alle onverwachtse dingen, hotelkamers die beginnen te praten, toiletten die onverwachts lieters water spuiten, stoplichten met vrolijke deuntjes en de lift die ook van alles probeert te vertellen.
Morgen verder langs de kust naar Nobeoka.
Henkadrie

4 mei 2017 naar Nobeoka.

Het ontbijt in het AZ hotel is weer gewoon maar niet echt onze smaak voor in de ochtend. Gestoomde rijst en soep met aardappelsalade en gestoomde groente met rauwe groene kool en andere onbekende garneringen zoek maar uit. In tegenstelling tot de smaak is het wel voedzaam.
Als we op weg gaan miezert het en is het zwaar bewolkt, later wordt het droger.
We kiezen vanwege het weer en een zware klim voor de korte route van zo'n 70 km naar Nobeoka
Door de regen, de papieren worden nat enz. en het lastig vinden van de route vanaf het hotel komen we toch op de langere route langs zee terecht.
Een prachtige autoluwe weg door de bergen en langs zee. Mooie uitzichten met prachtig licht door de bewolking en de zon. Vissersdorpjes aan de baaien en mooie vele kleuren groene bergen op de achtergrond.
19 tunnels en verschillende klimmetjes tussen de 5 en 10/12% over 1500 tot 4500 mrt.
We klimmen vandaag ongeveer 1000 mrt. op de 110 gereden kilometers.
2 km voor de eindstreep krijgen we een enorme waterhoos over ons heen en vallen druipend van het water het hotel binnen waar we met handdoekjes worden ontvangen.
Makoto heeft dit hotel voor ons geregeld en de laatste mogelijkheid voor een overnachting benut.
We slapen in een een bunk bed, wel 1 mrt. breed.
Morgen blijven we ook hier om weer even bij te tanken en de stad te bekijken.
Henkadrie.

• 04 Mei 2017 - 17:22

Nel Voulon:

Mooie verhalen uit een apart land. Af en toe hilarisch. Ik denk dat jullie Japans met de dag beter wordt.
    Adrie hoe is het met de tunnels? Ben je er al aan gewend?
    Nog heel veel plezier. Groetjes van ons, Rob en Nel

• 04 Mei 2017 - 19:19

Ineke:

Wat een verhaal, wij lezen het met plezier.
    Gr. Bert en Ien.⛅️⛅️

• 04 Mei 2017 - 21:43

Alien:

Jullie maken weer vanalles mee.... Het is een bijzonder land!
    Dat zelfs de jonge mensen geen Engels spreken... Kun je he niet voorstellen... Lastig!
    Fijne dag morgen bij het bekijken van de stad!
    Liefs,
    Alien

• 05 Mei 2017 - 18:55

Rob:

Leuk om jullie reisverslag te lezen.
    Pittig gisteren zo te zien.
    Heel veel fietsplezier en natuurlijk genieten met wat beter weer.
    Rob

• 06 Mei 2017 - 10:22

Henie En Dolores:

Nou, nou, dat is soms wel ven afzien zeg.
    Maar wel erg avontuurlijk en anders.
    Veel succes.

• 06 Mei 2017 - 12:26

Pauline:

wat een land en wat een reis. jammer van die regen maar hopelijk komt de zon ook te voorschijn tijdens jullie tocht. gebarentaal hebben jullie inmiddels wel onder de knie , ook wel weer leuk al zal het af en toe niet meevallen. Wel knap Adrie al die klimmetjes van zoveel procent.Ga zo ook fietsen maar dan " plat" op Texel met Ina die hier een paar dagen vertoeft. Veel groetjes van ons en jullie veel fietsplezier in het Japanse land.

• 07 Mei 2017 - 14:13

Flora:

Hoi Henk en Adrie,

Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Maar met handen en voetenwerk
    komen jullie een eind!!
    Hoop niet dat jullie straks een slang
    als huisdier nemen