Nagasaki - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Nagasaki - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Nagasaki

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

16 Mei 2017 | Japan, Nagasaki

Maandag 15 mei. Nagasaki

Eerst verhuisd naar een ander hotel omdat er voor ons geen mogelijkheid was om te verlengen. Daarna met de streetcar(tram) op pad. Mooi systeem, je stapt achter in en voor na betaling uit. Altijd vaste prijs 120y. Niemand die door de achterdeur weg glipt of probeert gratis te rijden.
Het Atomic Bomb Museum was zeer indrukwekkend. Wat een enkele explosie voor gevolgen kan hebben wordt hier wel even duidelijk. Ook het Peace Park met de vredes fontein en het Peace Statue maken indruk mede door groepen scholieren die hier duidelijk wordt gemaakt wat oorlog in de wereld voor gevolgen heeft.
Daarna naar Dejima, het voormalige eiland voor Nagasaki waar de Nederlanders gedurende twee eeuwen het alleen recht hadden om met de Japanners te handelen en hun kennis uit de westerse wereld naar Japan te exporteren. Het begin van het kopieëren. Het is een soort openlucht museum over die periode. Nog even een grote shopping mall in en wat rondwandelingen en het het is weer donker. China Town moet wachten tot morgen. Het arbeidzame volk weer met de laptoptas de zwarte documenten tas en het zwarte pak in colonne naar huis geduldig wachtend tot het voetgangers licht op groen springt.
Henkadrie.

Dinsdag 16 mei.

Eerst naar China Town, ook de Chinezen hadden hun eigen stukje ommuurde handelsgebied binnen Nagasaki. De Chinese wijk van nu bestaat niet alleen uit winkelstraten met talloze winkeltjes maar ook uit een hele woonwijk op en door elkaar tegen de hellingen opgebouwd. Heel compact met trappetjes en smalle straatjes waar je allen lopend je weg kan vinden.
We komen een tempel tegen die net door een groep vrouwen wordt opgepoetst en mogen even binnenkijken als net de lage tafels vol met gerechten worden klaargezet om de schoonmaakbeurt af te sluiten. Als we vragen of we foto mogen maken worden we uitgenodigd aan tafel, met een paar diepe buigingen weten we het gevaar te keren. Na nog enkele vriendelijke uitwisselingen op naar de grote winkel arcades. Onnozel grote overdekte winkelstraten. In de warenhuizen, die zo mutjevol staan dat het angstig is als je er over nadenkt, meestal op de bovenste verdieping (7 of 8) het foodgedeelte. Een etage vol met stalletjes met alle mogelijke etenswaren. Zoveel mensen en zo vol dat als je niet op past een paar van die kleine Lunch zoekers onder de voet loopt. Het kopieëren van mierennesten hebben ze zich ook goed eigen gemaakt.
Morgen op weg naar Sasebo, het weer ziet er gunstig uit.
Henkadrie

• 16 Mei 2017 - 15:47

AnneBetty:

Ja dat moet wel indrukwekkend zijn dat Atomic museum...Misschien moeten we daar allemaal een keer naartoe
    En alle andere dingen die je meemaakt in de vreemde oosterse cultuur. Geniet vooral
    Doen wij nu ook in Israel.
    Groetjes AB

• 16 Mei 2017 - 18:51

H Huisman:

Alweer zo'n leuke ervaring! Het blijft een bijzondere cultuur en heel fijn dat de vooruitzichten van het weer goed zijn!

Ook zo'n reis met streetcar tram blijft wel heel bijzonder!

Heel veel fietsplezier voor de komende dagen!

• 16 Mei 2017 - 20:03

Zwanierebel:

hier weer eens een berichtje van mij,ik lees met plezier jullie prachtige reis verhalen
    ik lees dat de weergoden jullie goed gezind zijn. nog heel veel fiets plezier
    groetjes zwanie.

• 17 Mei 2017 - 21:41

Wim En Adrina:

Wat fijn dat jullie zo genieten van de natuur ( soms wel spannend) en de cultuur. Gelukkig hebben jullie
    een sterke maag en het wordt blijkbaar mooi weer. Heerlijk om te fietsen.
    Vandaag voor ons een heerlijke dag naar het strand. Veel plezier de komende dagen.
    groetjes Wim en Adrina.