Laatste dagen - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Laatste dagen - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Laatste dagen

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

22 Mei 2017 | Japan, Fukuoka

Laatste dagen.

Deze dagen nog wat in de stad rondgescharreld.
We komen weer diverse shintoistische tempels tegen die vandaag druk worden bezocht en gebruikt. Mooie honderden jaren oude gebouwen. Veel trouwerijen met mooie plaatjes. Ook veel bezoekers die even hun ritueel komen doen. Even buigen de bel luiden in de handen klappen een muntje doneren, dan een prevelementen en weer een buiging en dan maar hopen dat je wensen vervult worden. Een uitschieter was de Sasaguri Shikoku Tempel, een Boedistische tempel met een liggende bronzen Buddha van 41 meter lang. Het gehele complex ligt tegen een berg aan buiten de stad. Daar naar toe met de metro en de trein was weer even zoeken.
Alles met automaten en geen leesbare kaartje. Met vragen en hulp zaten we in een trein zonder kaart en een onleesbare spoorplan. Logisch nadenken en rust bracht ons waar we wezen moesten. Op de terugweg nog de enorme shopping malss in Hakata bezocht waar we de limiet maar op de 10 e verdieping hebben gelegd.
We gaan morgen nog een botanische tuin bekijken, in de avond lopen we bij een chinees restaurant binnen die er helemaal niets van begrijpt. Het eindigt met een bordje nasi en een kopje thee.

Onze indruk van de fietstocht over Kyushu eiland.

We hebben in totaal 1340 km. fietsend afgelegd daarnaast nog een paar uurtjes met verschillende veerboten.
Wij hebben de Japanners als zeer aardige, beleefde en beheerste mensen leren kennen die als je er om vraagt ook erg behulpzaam zijn en daarnaast ook service gericht dat wel samen met hun eigen gewoontes en gebruiken.
Hard werkende mensen, vroeg op pad en laat thuis.
Het is een bijzonder schoon land zowel op straat als in de hotels. Alle badkamers in de hotels zijn volgens hetzelfde concept, een standaard unit met een geavanceerde wc bril die in ieder geval verwarmd is en daarnaast de meest ingewikkelde opties heeft.
In het verkeer kan het niet gauw fout gaan als het aan hun ligt, nooit door rood niet met de auto de fiets of lopend. Altijd beheerst.
Verder zijn ze ook nog zeer eerlijk als het niet van mij is dan behoort het een ander toe, voor 1 yen lopen ze je achterna, we hebben ons ook geen moment onveilig gevoeld.
De taal is een behoorlijk probleem vooral als je in de minder toeristische gebieden komt, door het tocih nog steeds beschermde samenleving is de noodzaak om een algemene wereldtaal te leren niet zo aanwezig. Op scholen wordt wel Engels onderwezen maar het blijft moeilijk voor ze om het te durven gebruiken.
Het eten is even wennen door gewoon mee te doen raak je er aan gewend net zoals aan alle andere voor ons niet gebruikelijke gewoonten.
Door het protectionistische beleid zijn ze aangewezen op hun eigen voedsel productie daarbij de schaarste aan bruikbare landbouwgrond en het wordt duidelijk waarom het vis, soep met rijst of vis met soep is en een paar blaadjes kool.
Tijdens onze tocht hebben we een enkele Europeaan gezien, meestal wordt er gereisd met de trein tussen de grote steden we worden dan ook vaak gevraagd waar we vandaan komen en wat we aan het doen zijn.
Wat het reizen in Japan betreft kunnen we zeggen dat het met de fiets te doen is en ook heel indrukwekkend is maar het is geen fietsland. Veel over stroken langs de weg die niet onderhouden worden en als waterafvoer dienen wat dan ook samengaat met hoge stoepranden en uitritten.
Het was een mooie tocht en een bijzondere ervaring in een deel van Azië waarvan we weinig wisten, een belevenis die wij niet snel zullen vergeten.
Henkadrie.

• 22 Mei 2017 - 10:38

Hennie En Dolores:

Henk, Adrie, bedankt voor jullie beeldende verhalen.
    We kunnen ons een goede voorstelling maken wat Japan op dit gebied te bieden heeft.
    (Japan staat op onze lijst)

Goede reis terug.

• 22 Mei 2017 - 11:28

Carola En Piet:

mooie reiservaringen gedeeld, leuk!! hele goede reis terug, tot woensdag!

• 22 Mei 2017 - 12:44

Rick:

Beste Adrie en Henk, ik heb genoten van jullie reisverhalen, bedankt. Jullie zijn weer een prachtige ervaring rijker, de afgelopen weken moeten indrukwekkend voor jullie zijn geweest. Een hele goede reis huiswaarts en tot ziens!

• 22 Mei 2017 - 13:23

Gerda:

Ik heb genoten van jullie verhalen en mooie tocht . Bedankt. Goede reis naar huis. Liefs.

• 22 Mei 2017 - 14:48

Pauline Beelen:

Hallo Henk en Adrie, een mooi verslag van jullie indrukwekkende en weer totaal andere reis dan van andere Aziatische landen. Jullie hebben een duidelijk beeld gegeven van Japan.
    goede terug reis, tot ziens.

• 22 Mei 2017 - 19:28

Wim En Adrina:

Hoi Henk en Adrie, jullie verhalen waren leuk en boeiend. Bedankt! Fijne reis naar huis.
    Ook in Nederland is het genieten van het mooie weer. Goede reis en tot ziens.

• 23 Mei 2017 - 21:55

Bas:

Dank voor het mooie reis verslag, ben benieuwt naar het mondelingen verslag.
    Prettige retour vlucht.

• 26 Mei 2017 - 23:55

Ineke:

Wij hebben genoten van de reisverhalen.
    Bedankt daar voor en we gaan veel sneller afspreken als de foto's klaar zijn.
    Bert en Ineke.