Calvados - Reisverslag uit Moyon, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Calvados - Reisverslag uit Moyon, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Calvados

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

15 Mei 2019 | Frankrijk, Moyon

St-Mont-Michel in zicht. 13-05-2019

Het ontbijt dat de gastvrouw ons voorschotelde was met zorg klaargezet en alles zelf bereid met Bretonse streekgerechten.
Tot aan Port Saint-Jean fietsen we een beetje door het achterland en moeten we een flinke omweg maken om hier de uitmonding van de La Rance over te steken via de Pont Saint Hubert sur la Rance een oude hangbrug die alleen nog voor het locale verkeer wort gebruikt. Daarna weer noordwaarts om weer naar de kust te komen. We kijken rond in Saint-Suliac een historisch haventje diep verscholen in een baai waar de tijd heeft stilgestaan en dat door kunstenaars is ontdekt.
Saint-Malo is erg druk en moeilijk om te fietsen, veel bedrijvigheid en veel toeristen.
De oude stad geheel uit graniet opgebouwd na een verwoestende brand en in de tweede wereldoorlog bijna geheel verwoest maar toch weer opgebouwd in de 18e eeuwse stijl is wel een bezienswaardigheid. We fietsen door wat straten en verbazen ons over de architectuur.
Na nog wat wetenswaardigheden over de stad te hebben gelezen fietsen we verder langs de kust tot aan Le Vivier-sur-Mer. We besluiten de dag in een op eerste gezicht gedateerd hotel maar naar blijkt met een gastronomische keuken.
Op de kaart zijn we niet veel opgeschoten en toch fietsen we elke dag gemiddeld 80km. En voor de kenners elke dag zo’n 6 a 700 hoogtemeters. Dus de komende dagen slingeren we nog wel even door.

Geen trein wel spoorbaan. 14-05-2019

De eerste 20 km. naar St-Mont-Michel zijn volkomen vlak, wat een luxe. We volgen een pad langs de kust door een natuurgebied
Het gevaarte in zee wordt steeds groter. We rijden door tot het “ vermaak centrum Michel” waar de bezoekers met busladingen naar het eilandje worden vervoert. We laten het aan ons voorbijgaan en fietsen door, bij elke draai hebben we weer mooi uitzicht op het klooster.
Na 40 km. drinken we koffie in Pontaubault en overwegen we de trein te nemen naar St-Lo omdat we de puberale noorder wind, altijd maar tegen, flink zat beginnen te worden. Maar het is mooi zonnig weer en fietsen we door. Al snel komen we op een oud trein traject dat ons 50 km. lang over geleidelijke hellingen door het landelijke Normandië brengt naar Mortain de begroeing langs het traject geeft beschutting tegen de wind. Vlak voor Mortain zoeken we een hotel en bingo op 2 km. afstand, wat er niet bij staat is dat het ruim 100 meter hoger ligt. Flink trappen en de laatste reserves na 90 km. worden ondersteund door een klaagzang aangesproken.
Gelukkig is het de moeite waard. Fijne Keuken goed bed.
We kijken nog wat rond en lezen over Mortain dat in de tweede wereldoorlog een belangrijke rol heeft gespeeld bij een tegenaanval door de Duitsers. Morgen verder richting St-Lo en dat zal nog wat klauterwerk worden. De zon gaat onder achter de heuvels.

St-Lo iets te ver. 15-05-2019
Er Volgen nog 40 km over de oude spoorbaan. En nu gaat het geleidelijk naar beneden mooi meegenomen. Het traject is aangelegd in midden 1800 en heeft een belangrijke taak gehad in de economische ontwikkeling van Calvados door onbegaanbaar geacht bosgebied. En nu mogen we het gebruiken voor recreatie. Na Vire stopt het met het geleidelijk nemen van de heuvels. De weg gaat verder over secondaire wegen met venijnige klimmetjes door prachtig landelijk gebied met mooie vergezichten. We komen langs een oude spoorbrug waar alleen nog de staanders van staan en je nu kan bungee jumpen van een gigantische hoogte, Viaduct Souleuvre, we weerstaan de verleiding.
In Tessy-sur-Vire boeken we een B&B omdat we moe zijn maar dat pakt niet goed uit. Als we ons melden is er geen plaats en blijkt dat ik de verkeerde datum heb ingevoerd. Jammer en er is verder niet veel in de buurt. De eigenares gaat aan het bellen maar dat lost niets op. Uiteindelijk, het wordt steeds later, krijgen we contact met Petit Coin de Paradise in Moyon. Nog 6 km even doorzetten. Midden in het land een soort “ ik vertrek project” van geëmigreerde Zwitsers op een geweldige locatie. Een prachtig onderkomen met uiterst vriendelijke mensen die hier hun rust hebben gevonden. De grote huiseenden bewaken de fietsen en de rest van de huisdieren maken het plaatje compleet. Een plek om eens een week een goed boek te lezen.

• 16 Mei 2019 - 07:11

Ingeborg:

Wat een ontzettend leuk verslag van jullie reis! Vooral ook omdat wij dezelfde route hebben gedaan op onze huwelijksreis (32 jaar geleden en niet op de fiets, maar met de auto!

• 18 Mei 2019 - 06:27

Hennie En Dolores:

Wat een leuk verslag weer!
    Goeie balans tussen inspanning (fietsen) en genieten van een lekker hotelletje en bijbehorende maaltijd.