archos heeft het heet. verder met samsung. - Reisverslag uit Sumbawa, Indonesië van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu archos heeft het heet. verder met samsung. - Reisverslag uit Sumbawa, Indonesië van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

archos heeft het heet. verder met samsung.

Door: henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

12 Mei 2012 | Indonesië, Sumbawa

10 mei
Van Bes ar naar Empang.
Vandaag dus een lange route over veel heuvelachtig terrein,veel klimwerk. Door veel dorpjes met altijd maar weer het geroep, ho mi ster, alsof er geen vrouwen bestaan, volgens Adrie dom volk.
In tegestelling tot de routebeschrijvingbest goede wegen met vrij nieuw asfalt.de zon wordt heerlijk weerkaatst.
Langs de weg veel rijstbouw en andere bedrijvigheid.
In Empang.De huizen langs de weg staan allemaal op houten palen althans zo lang ze in elkaar blijven hangen. Ook veel dekzeilen langs de weg waaronder de mensen bivakere. In Empang een simpel hotel met als luxeoptie een af maar helaas geen stroom. Toen de power weer on was moest de af uit vanwegen een ddreigende powerstoring.wel betalen voor de ac.
Morgen naar Dompu
11 mei Empang Dompu.
Na vanochtend nu eens niet gewekt te zijn door de moskee maar door een Chinees met een kopje thee en een tosti jam bij het eerste ochtendlicht weer de weg opgegaan.
Nadat het vanacht flink had geregend was het nu ook nog steeds flink bewolkt.
En na een half uur de eerste druppels gevolgd door een enorme plensbui.
Geen droge draad meer aan ons lijf. Gelukkig is het geen koud water en zijn we verder gegaan met een zacht regentje tot een uur of twaalf voor de afkoeling.
De hele dag is het berg je op berg je af geweest met als meest vermoeiend een klim van 5 km. We zijn dan ook aardig aan rust toe na de 98km.
In de dorpjes is het altijd meteen feest als we even stoppen om wat te nuttigen,je staat nooit alleen. Vandaag veel apen langs de weg, gelukkig hebben we daar weinig last van want ze zijn zo schuchter als het maar kan. We hebben al onze aandacht al nodig voor de geiten, paarden, honden, hanen, runderen en katten zonder staart.
Ook de velen gaten in de weg vergen de volle concentratie.
We zitten weer in een, in onze ogen, simpel hotel en moeten de straat op om te eten.
Morgen op weg naar Bi ma, de eindbestemming op Sumbawa.
Henkadrie.i
Zaterdag 12mei van Dompu naar Bi ma
Om 6.30 uur ontbeten op de markt in ieder geval beter dan in het hotel.
De dag begon met een fikse klim van 7.5 km.
Altijd goed voor de opwarming en op twee banaantjes gaat dat ook nog wel.
Weer een prachtige weg door bossen en langs de kust. Veel apen en af en toe een flinke plensbui. De regenjassen blijven in de tassen anders worden ze nat.
Onderweg bij de horsetrack van Bima paardenraces bezocht. Een groot stadion met heel gokkende bezoekers. De jockeys zijn kinderen van,wij denrrttken niet ouder dan 10 jaar die zonder zadel hun rondes racen. Verder onze weg vervolgd naar bima.Een mooi hotel met zowaar een warmwater douche.Na deze weldaad de mogelijkheden onderzocht om morgen naar de komodo eilanden gegaan voor een bezoek aan de komodo dragons. Helaas heb je daar meerdere dagen voor nodig met een charter e n 4000000 ir.
Na heftig overleg besloten morgen de avondbus te boeken om ons avontuurtje op sumbawa te beëindigen. en ons terug te laten brengen naar lombok.
Wel leuk die vraagtekens van de ticket office eerst heel Sumbawa over trappen en dan met de bus weer terug. Ze hebben ons zien fietsen en vragen zich toch al af waar we mee Bezig zijn.
Morgen on 17.00 dus met de nachtbus naar lombok Kayangan. De fietsen hebben een ereplaats we betalen daar meer voor dan onze plaatsbewijezn.
650000ir voor12uur bussen met maaltijd? en overtocht.
Tot Lomboks.
Henkadrie

• 12 Mei 2012 - 13:34

Femke:

Dat klinkt weer als een heel avontuur. Pff... wat een geklim is dat daar. Gelukkig kregen jullie en gratis douche van moeder natuur tussendoor.
    Blijf nog even genieten en veel plezier op Lombok!

• 12 Mei 2012 - 14:19

Gerda:

Hoi jongelui,nu dat zijn wel avonturen zeg,ben ik maar erg lui.ik ga morgen een weekje naar de Hommelhof met de auto,kan ook vermoeiend zijn.gerda gaat mee.geniet maar lekker verder al denk ik dat je wel een houte kont hebt van al dat fietsen gr

• 12 Mei 2012 - 14:55

Annebetty:

Mooi verslag, bijzondere dingen en bijzonder land. Geniet veel, groetjes

• 12 Mei 2012 - 21:56

Hennie En Dolores:

Wat een avontuur en zeker geen 5*!
    Grote bewondering van onze kant voor deze prestatie.

• 13 Mei 2012 - 12:40

Bas:

Ha,

Fijne moederdag mams!
    groeten aan de apen.

• 14 Mei 2012 - 12:24

Jeannette Baarslag:

Hoi,
    Wat een mooie vakantie hebben jullie.Maar wel zwaar zeg al die bergen,wat zullen jullie mooie kuiten hebben.Regent het veel of valt het mee? Geniet nog en voorzichtig veel plezier .Ik blijf genieten van jullie verhalen groeten Jeannette