Van heel warm naar heel koud. - Reisverslag uit Guimarães, Portugal van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Van heel warm naar heel koud. - Reisverslag uit Guimarães, Portugal van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Van heel warm naar heel koud.

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

19 Mei 2014 | Portugal, Guimarães

Vandaag zondag onder het gebeier van de klokken uit de kathedralen op weg gegaan naar Amarente.
De eerste 12 Km. Was het berg op tot een hoogte van 700 mtr. Gestegen aantal mtr. 380 mtr. In Arco de Baulhe na 48 km.bij een oud stationnetje, met blauwe tegeltjes bekleed en nog ingericht voor de stoomlocomotieven, was het spoor omgetoverd in een prachtig fietspad. 22Km. Lang helemaal naar Amerente. Hoera voor de subsidie uit Europa nog wat geld naar schonere vrachtwagens en het fietsland is geboren. Subsidie hebben ze wel nodig want van € 4.00 voor twee kopjes koffie en twee tosties kan je het allemaal niet betalen.
Het hotel wat ik gisteravond geboekt had heeft een heel groot balcon waar nu de was hangt te drogen.
Groetjes Henkadrie

Maandag 19 mei.
Vanochtend aan het ontbijt hebben we twee andere fietsers ontmoet die op weg waren naar hun thuis in zwitserland. gepensineerd en al 6 jaar op weg overal op de wereld. Ik zuid Amerika en Japan. Zulke ontmoetingen moeten niet te vaak gebeuren daar word ik erg onrustig van.
Met bewolking zijn we op pad gegaan voor wat bleek een prachtige route over veel secundaire wegen door echt oud Portugal. Kopje koffie onderweg bij de locals en door de wijngaarden omhoog tot 800 mtr.
Met prachtige uitzichten op het natuur//berggebied Serra do Marao. Daarna weer dalen naar Peso Da, Regua. Omdat de locale VVV pas weer om twee uur open ging eerst maar even geluncht zodat we in ieder geval € 3.80 minder mee te nemen hadden.
De mevrouw van de VVV wist te vertellen dat als we nog 15 km. Verder langs de Doura gingen dit goed te doen was en het was pas half drie dus nog maar een stukje verder op weg naar het aanbevolen hotel. Waarschijnlijk heeft ze ooit een fiets in het museum gezien en verklaarde dit waarom ze geen idee had waar ze het over had. De GPS(Grazy Play Station) wist het beter maar had ik te laat geïnterpreteerd.
Langs de Doura bedoelde ze zicht op vanaf 400 mtr. Hoogte en de afstand was 35 km. Dus een hele klus als toetje. De bewolking ging over in koude regen en de temperatuur zakte volgens de thermometer bij de apotheek tot 14 gr. Echt koud na wat we gewend waren.
Nu hebben we lekker gegeten in het hotel Doura Park Hotel in Caldes de Aragos en kijken we terug op een vermoeiende dag.
Vandaag totaal geklommen mtr. 1467 totaal ge daalde mtr. 1496.en de afgelegde afstand 72 km. Nu eerst de kersen opeten die we onderweg hadden gekocht.
Henkadrie.

• 19 Mei 2014 - 23:44

Gerda:

Hoort weer goed.jammer van de regen,maar ja dat kan hè.neem maar een lekkere douche goed tegen kou en voor de spieren.succes verder groetjes gerda

• 20 Mei 2014 - 08:42

Femke:

Leuk verhaal weer. Succes met de beentjes na de klimpartij.

• 20 Mei 2014 - 22:54

Alien:

Pittige tocht maandag...waren de kersen lekker?