Van groot naar klein Isle - Reisverslag uit Wight, Verenigd Koninkrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Van groot naar klein Isle - Reisverslag uit Wight, Verenigd Koninkrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Van groot naar klein Isle

Door: Henk en Adrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

03 Mei 2023 | Verenigd Koninkrijk, Wight

Zondag 30 april

In de ochtend het station opgezocht en twee tickets gekocht

naar Lewes. Fietsen met tassen erop passen net in de trein ( soort metro) en gelukkig niet druk op zondagochtend. Op het station even gepraat met een 80 jarige die vandaag zijn zoveelste marathon ging lopen en een heldere blik op de wereld politiek had. Zijn motto: ga er op uit, blijf gezond en blijf reizen. De enige manier om elkaar te begrijpen. Mooi zo op zondagochtend.

Over de kroning volgende week wordt door weinig mensen positief gesproken en helemaal nu Charles gevraagd heeft om publiekelijk massaal trouw te zweren aan zijne majesteit. Hilariteit alom. Zorg eerst maar eens dat we weer een beetje uit de malaise komen.

In Lewes hadden we even problemen met de juiste route te vinden en dankzij een local die wel even mee fietste kwam dit ook weer goed.

Langs de kust een drukte van belang vanwege het weer en morgen bank holiday.

De boulevards vol met van de zonnestraaltjes genieten dagjesmensen. Brighton in volop in bedrijf. Met de krijtrotsen op de achtergrond is het plaatje compleet.

We overnachten in The Castle Inn Hotel in Steyning zoals de naam doet vermoeden een eeuwenoud cottage achtige herberg. Minder leuke bijkomstigheid is dat op zondagavond de keuken om zes uur sluit. Maandag is het werkdag dus op zondagavond komt er toch niemand. Blijft niets anders over dan het enige andere restaurant te bezoeken,next door, een india’s eetgelegenheid. Geen slechte verplichte keus.

Henkadrie

Maandag 1 mei.

Van Steyning richting Storrington. We volgen de hoofdroute van het boekje die voor de komende 100 km meer landinwaarts gaat. De nationale fietsroute gaat wel langs zee maar is moeilijk te fietsen. Over het algemeen duurt het jaren om zoiets te realiseren en soms komt het nooit af.. We hebben geen zin in grindpaden of geitenpaden dus kiezen we voor veilig asfalt. ( zit ook vol met gaten)

De hele dag op en neer over spannende heggetjes weggetjes. De hagen van meidoorn en sleedoorn soms bloeiend en de bermen vol van voojaarsbloeiers maken het smalle hindernisbanen. Niet breed genoeg voor een fiets( met tassen) en een auto. Dus heel regelmatig wachten laten passeren of een auto achter je als je met een slakkegang aan het klimmen bent. Geeft wel afwisseling en altijd weer een vriendelijke groet of een aanmoediging. Een blauwe deken van wilde hyacinten in bebost gebied maakt er een prachtig plaatje van. Zomaar om je heen zonder ticket voor een Floriade o.i.d.

Na 90 km. rijden we Havant, plaats in Hampshire, binnen waar we overnachten.

We zijn moe na een prachtige dag. Morgen richting Portsmouth.

Henkadrie.

Disdag 2 mei. Groot naar klein eiland.

Portsmouth de belangrijkste marinehaven van Engeland en een drukke veerhaven. Sinds de 14e eeuw vaak in de belangstelling gestaan van Frankrijk en vaak het toneel geweest van zeeslagen. De geschiedenis is duidelijk zichtbaar door monumenten en bebouwing. Wij nemen hier de veerboot naar het vredelievende Isle Wight. Het kost even moeite om de juiste terminal te vinden waarvandaan de catamaran vertrekt en ook dit komt weer goed.

Het eiland heeft echt iets eilands, de sfeer de geur en het vriendelijke landschap.

Vanuit de havenplaats Ryde over een lange ouderwetse houten pier fiets je terug in de tijd. We fietsen uiteraard krijtrotsje op en krijtrotsje af en af toe een stuk over een boulevard of door de velden. Van Brading (heel oud) naar Sandown (een wat modernere badplaats) maar toch oud en niet erg meegegaan met de tijd.

In Wroxall rijden we door een gigantisch landgoed. Het landhuis is er niet meer, door een mijnontploffing in 1943 verwoest en nooit meer opgebouwd. Zo kan het dat je midden in de velden ineens voor een gigantische toegangspoort staat, het enige wat nog overgebleven is en nu in middle of nowhere.

Godshill is zeer idyllisch met een zeer oude bebouwing, alle cottages met dikke rieten daken en boven op het dak van riet gemaakte dierlijke figuren.

Van hieruit zoeken we onze weg naar Whitwell waar we een B[e-38]B hebben geboekt voor de nacht. En dat valt niet tegen. We sluiten de dag weer af met een bezoek aan de pub voor food and………. . Er is ook gewoon niets anders en het bevalt wel.

Morgen kunnen we waarschijnlijk met een laagje minder fietsen.

Henkadrie.

• 04 Mei 2023 - 05:04

Arie:

Jullie maken een mooie reis. Weer wordt beter.Veel plezier

• 04 Mei 2023 - 11:07

Dolores En Hennie :

Wat een leuke interessante verhalen. Nooit gedacht dat er zoveel heuvels zijn daar.

geniet vooral ook van de omgeving en geschiedenis.

• 04 Mei 2023 - 13:10

Groet, Aart:

Klinkt goed. Ben nu al benieuwd naar de foto’s! Goede voortzetting.

• 05 Mei 2023 - 08:34

Rick:

Hoi Henk en Adrie,

Amper een week op weg en al weer zoveel gezien en meegemaakt, heel leuk om te lezen! Als of we bij jullie achter op zitten[e-1f642] Ga zo door en goede reis verder!

Groet van Rick en Caroline

• 05 Mei 2023 - 23:42

Arnoud En Gerdine:

Geweldige avonturen en een prachtige reis zeg!

• 06 Mei 2023 - 15:25

Hans Tovar:

Hoi Henk,

Leuk jullie trip weer te volgen in dat mooie deel van de UK.

Wat ik mis is de fish and chips, wellicht volgt dat nog wel...