Uitzonderlijke uitzichten - Reisverslag uit Weymouth, Verenigd Koninkrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Uitzonderlijke uitzichten - Reisverslag uit Weymouth, Verenigd Koninkrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Uitzonderlijke uitzichten

Door: Henk en Adrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

06 Mei 2023 | Verenigd Koninkrijk, Weymouth

Wo 3 mei. Wel of niet naar de Needles.

The B[e-38]B was prima en met een lekker ontbijtje weer vanuit Whitwell verder het eiland rond. Eerst over de prachtige kustweg van Niton naar Brightstone met het windje in de rug, prima. We hebben onze zinnen gezet om de Needles te zien een krijtrotsformatie op het uiterste puntje, daar moeten we dan wel een stukje voor om en een “beetje” omhoog. In Freshwater valt de beslissing, we gaan het proberen.

Met regelmatig auto’s en bussen aan ons spatbord kruipen we omhoog totdat we bij de parkeerplaats in Alum Bay komen wat een toeristenkermis blijkt te zijn. Voor mij hoeft het dan niet meer. Dan vraagt Adrie aan een echtpaar dat vanaf een pad komt lopen of je met de fiets wel verder kan. Electric Bike?. Het lot is beslist, we gaan. Halverwege geef ik het op totdat Adrie opmerkt, “ dan zul je het nooit zien” . We halen het en zien de Needles. Mooi uitzicht en tevreden. Dit punt heeft ook ooit gediend als raket test plaats waar de motoren van raketten werden getest. (bijkomstigheid). Naar beneden en naar de ferry om het prachtige eiland weer te ruilen voor het rumoerige Lymington.

Problemen met het vinden van een hotel en een weigerende creditkaart maken de dag compleet. We verblijven vannacht uiteindelijk 15 km van de route. Morgen eerst weer terug want ik wil het stuk door de New Forrest niet missen.

Henadrie.

Donderdag 4 mei

Door het New Forrest

Het nationaal park New Forest, sinds 1079 een jachtgebied van Willem de veroveraar en om die reden mochten er nooit hekken worden geplaatst. Wel mocht het vee er grazen en tot op de dag vandaag nog steeds een gebied met loslopende paarden en runderen. Meer dan 50 jaar geleden heb ik hier ooit nog eens gekampeerd en het is mij altijd bijgebleven. We fietsen door uitgebreide velden met bloeiende gaspeldoorn en bossen met ontluikende bomen. Voornamelijk over grindpaden met af en toe een stuk asfalt. Een oase van rust en ruimte met prachtige vergezichten. Na 30 km verder over autovrije wegen, De Castleman Trailway, naar Wimborne voor een bakje koffie en een bezoekje aan de Wimborne Minster. Soort kathedraal, 1300 jaar oud en met prachtige gebrandgeschilderde ramen en een astronomisch uurwerk in een van de twee torens. Dat alles op een gezellig historisch marktplein. De Castleman Trailway gaat voornamenlijk over een oude spoorbaan wat nu een grindpad is met hekjes waar de fiets net niet door kan. Stuur dwars en een beetje duwen met de tassen komen we er door. In Poole, de grootste natuurlijke haven van Europa, geschikt voor longboats maar niet voor iets met een kiel, vinden we onderdak in Sanbanks. De landtong tussen Poole en het Kanaal.

Morgen eerst een stukje met e.o.a. Pont.

Vrijdag 5 mei

Het ziet er grauw uit en de straat is nat met plassen. Regen wordt verwacht. Toch op pad en weer na 5 minuten een flinke bui. Daarna valt het de rest van de dag mee. Wel heiig maar goed te doen. Eerst naar de Sandbanks waar we over varen met een heuze kettinpond. Bijzonder en Classic.

Verder over grindwegen en auto luwe wegen door een onbewoond gebied, bloeiende struiken prachtige bossen en hellingtjes richting Dorchester. Na een uurtjes zien we hoog boven het landschap Carré Castle althans de ruïne . Ooit alweer van Willem de veroveraar maar in 1645 opgeblazen door parlement gezinde. Een gigantische ruïne met nog steeds de contouren en robuuste muren van een kasteel. Daarna een lange klim langs een militaire oefenterrein waar geoefend wordt met moderne bommen. Vandaag geen rode vlag dus karren maar. Prachtige vergezichten van de hoog gelegen weg. Na de afdaling stoppen we in West Lulworth aan de Jurassic coast voor koffie. Wat een bijzonder dorp met de meest authentieke pub tot nu toe.

In de middag verder richting Weymouth aan de kust en tevens de eindbestemming. Vandaag een prachtige rit die wat landschap betreft veel indruk heeft gemaakt en de beentjes aardig heeft belast.

Morgen wordt er weer regen verwacht en als dat uitkomt blijven we een dag op de plaats rust.

Henkadrie.

• 06 Mei 2023 - 13:41

Hennie En Dolores:

Wat een verscheidenheid in omstandigheden.

Nog niet erg fiets vriendelijk begrijp ik.

Maar dat maakt de "overwinning" meer waardevol.

En als er weer een stuk asfalt komt ben je dat weer snel vergeten.

Succes!

• 06 Mei 2023 - 18:26

Flora:

Weer een hoop gezien onderweg, goed dat Adrie heeft doorgezet om the Needles te bekijken, dapper hoor [e-1f4aa][e-1f3fd]

Het weer wilt nog niet echt meewerken maar jullie hebben nog een paar weken te gaan.

veel succes [e-1f44d][e-1f3fd][e-1f44d][e-1f3fd]

gr Flora

• 07 Mei 2023 - 09:07

Carola En Piet:

Hallo Henk en Adrie

leuk om jullie verslag te lezen hoor, schrale troost: het is hier ook baggerweer in NL !

veel plezier nog !

• 09 Mei 2023 - 17:51

Rob:

Dag Henk en adrie.

Geweldig om te lezen. Het is een mooie ervaring zeker waar je al heel lang geleden geweest bent.

Heb op de kaart meegekeken maar super hoor.

Mooi ook doorgezet om naar Needles te gaan, top hoor.

Goede reis verder en geniet ondanks het mindere weer[e-1f302][e-1f6b5]‍[e-2640]️[e-1f6b5][e-1f3fd]