Het regent klimmetjes - Reisverslag uit Exmouth, Verenigd Koninkrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Het regent klimmetjes - Reisverslag uit Exmouth, Verenigd Koninkrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Het regent klimmetjes

Door: Henk en Adrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

09 Mei 2023 | Verenigd Koninkrijk, Exmouth

Zaterdag 6 mei 2023

Rustdag en coronation.

Vandaag de rustdag al moesten we even van hotel wisselen. We zitten nu in een oud statig Engels hotel. The Prince Regent Hotel. Oud statig met de voor die tijd behorende service. Prima. De kroning en de conclusie dat er een hele grote kloof ligt tussen de aristocrats en de welstand in het dagelijks leven. Weymouth historisch maar o zo verwaarloosd en waar de economie wel een opkikkertje kan gebruiken.

Henkadrie.

Zondag 7 mei Met de fiets in bad.

Gisteren in de middag klaarde het op en hebben we Weymouth bekeken. Oude stad en vervallen stad met een mooi oud zeehaventje waar veel vissersbootjes liggen die al heel lang dienst doen. Ook de haven waar de voorbereidingen zijn getroffen voor de invasie in Normandië. In de ochtend fietsen we de heuvels tegemoet richting Abbotsburry en van daar naar Portesham Hill. Prachtig helder weer. De klim daar naar toe baarde mij al een beetje zorgen, en terecht achteraf, met sommige stukken tegen de 20% is het een hele kluif en het moment komt ook dat ik van de fiets af moet. Gebeurt niet vaak.

Het uitzicht boven is betoverend mooi en dat vergoed een hoop.

Verder over de binnenwegen van Dorset richting Denvon Het valt ons op dat het hier veel groener is. Meer landbouw, veel jong groen en veel lammetjes. Ook de bomen zijn hier verder in het groen dan in het oosten. In Birdport drinken we om een uur koffie en beraden we ons op het verdere verloop. Het wordt Axmouth. Nog ruim 40 Km met hellingen. Morgen voorspellen ze weer veel regen en willen we in een beetje plaats zitten. We boeken vast een onderkomen (appartement) en beginnen eraan.

In een afdaling rijden we op een coronation straatbanket af. Lange tafels met een soort high tea voor de buurt. Het levert een gezellig gesprekje op met de koningsgezinde.

Op een binnenweg is er een omleiding voor doorgaand verkeer, zoals gewoonlijk negeren we deze borden ( veel omrijden en vaak voor niets). Pakt anders uit.

Een grote watermassa midden op de weg met een sign ”no Road base”.

Ja helemaal terug of proberen maar. Ik ga voorzichtig eerst, langzaam fietsend door het water tot mijn voorwiel in een groot gat zakt en ik ternauwernood op de been blijf. Voorwiel tot aan de naaf en voortassen in het water. Ikzelf vind nog enige houvast en sta tot over mijn enkels in het water. Daarna nog zo’n gat, niet goed voor het vertrouwen, maar ik kom er doorheen. Voordeel fiets is weer schoon, probleem Adrie moet ook nog. Stroom en water?? Een naast de weg gelegen camping biedt uitkomst. Jammer dat we dat niet eerder zagen.

Om zes uur komen we in Seaton en met de sleutelkode betrekken we het onderkomen

Lange dag 85 km afgelegd en totaal 1200 hoogtemeters geklommen en gedaald.

Maandag 8 mei

Regen, regen en regen. Geen activiteiten. Wisselen van hotel waar we pas om 14.30 uur kunnen inchecken.

Dinsdag 9 mei.

Het ziet er beter uit. De verwachtingen voor de ochtend zijn goed, op pad.

We verlaten Seaton via de boulevard en mogen meteen aan de bak. De eerste 5 km. Is het klimmen, gelukkig nog onder 10% maar genoeg om alle energie uit de bacon, beans, eggs, and sausages direct te verbruiken. Oh ja, een bekertje yogurt met cornflakes en een croissant hadden we al als voorafje. We komen bij Beercove.

Dan wordt het echt serieus en richting Sidmouth, een mooie badplaats met veel monumentale gebouwen. Ooit verbleef hier de hertog van Kent met zijn vrouw en Victoria ( later de koningin) hier onbereikbaar voor zijn schuldenaren zijn laatste dagen door.

We worden omhoog gestuurd naar Peak Hill, we wisten dat het ging komen maar toch, 2o% met een vol behangen fiets kost even wat moeite, Adrie rijdt vooruit, we komen er en krijgen af en toe wat aanmoedigingen. De afdaling is spectaculair.

In Budleigt Salterton, eerst weer omhoog, worden we aangesproken door een leeftijdgenoot, ook een man and nature, zoals hij zelf zegt. Fiets ook tochten en er volgt een leuk gesprek. Volgend jaar Schotland is zijn advies, niet zo steil en prachtig. Als we weer een weg aanduiding tegenkomen van een verderop afgesloten weg, negeren we deze maar niet en rijden om, achteraf onnodig.

Vroeg in de middag wordt het erg donker en worden we bedreigd door onweer. Op tijd rijden we Exmouth binnen en vinden een onderkomen. De bui wacht tot we net 7binnen zijn. De rest van de middag wordt weer regen voorspelt. Morgen ochtend weer verder. Waarschijnlijk de rivier de Exe over met een veerbootje en dan richting National Park Dartmoor.

• 09 Mei 2023 - 18:59

Janneke Vos:

Wat een belevenissen weer. Heel leuk om te lezen.

petje af hoor!

Volgens jaar toch ook maar ondersteuning Henk ?

Veel fietsplezier, gr. Hendrik en Janneke

Ter geruststelling, hier regent het ook lekker.

• 09 Mei 2023 - 19:05

Aart:

Klinkt allemaal weer zéér afwisselend mensen! Maar wel leuk te lezen hoor!

• 09 Mei 2023 - 19:21

Flora:

Valt niet mee met al die hindernissen en al dat regen, hier regent het ook maar dan zit ik niet op de fiets [e-1f602]

Leuk om het allemaal te lezen en Henk inderdaad een idee....volgend jaar ook ondersteuning?

Fijne avond rust goed uit en morgen weer op pad.

• 09 Mei 2023 - 21:25

Paul Petri:

• 09 Mei 2023 - 21:40

Pauline :

Mooie landschappen maar ook heftig met die beklimmingen van 20 %. [e-1f6b5]‍[e-2640]️[e-1f6b5]‍[e-2642]️

Jammer van die regen [e-1f4a7], het zit jullie niet mee , maar het zal toch wel een keer beter worden....lijkt me. [e-1f60f]

Jullie doen in iedergeval veel indrukken op ,

Geniet ervan .

Groetjes Jan en Pauline [e-1f46b]

• 09 Mei 2023 - 22:42

Gerda Hommel:

fantastisch om dit weer allemaal te lezen.nog veel succes verder groeten gerda

• 10 Mei 2023 - 08:17

Angela Butter:

Het is weer een genot om jullie reisverslag te mogen lezen.

Doorspekt met geschiedkundige eigenaardigheden en informatie.

Ik had graag in levende lijven willen zien hoe jij manhaftig met je fiets door dat 'sinkhole' bent gegaan....[e-1f602].

Bewondering voor jullie standvastigheid en goede humeur waarmee jullie alle kluften, waarvan sommige 20%, nemen.

Groetjes en om maar op zijn Engels te eindigen: Keep calm and carry on!

Angela