Laatste schakeltje rond Het Kaal - Reisverslag uit Esquelbecq, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Laatste schakeltje rond Het Kaal - Reisverslag uit Esquelbecq, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Laatste schakeltje rond Het Kaal

Door: Henk en Adrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

24 Mei 2023 | Frankrijk, Esquelbecq

Dinsdag 23 mei.

Wat een leuke plek om te verblijven in Saint-Valery-sur-Somme. Een Chambre d'Hôtes. Alles met een heel goed gevoel voor de tijdgeest, gerestaureerd en aangekleed. Een ontbijtje op maat en een prachtige Franse tuin. Zoals het groeit is het goed.

De ochtend is het door vlakke velden met nog steeds de straffe wind uit het noorden. We hebben Boulogne-sur-Mer in gedachten als dagbestemming. Als we ergens iets drinken, op een verlaten camping, vraagt Adrie of het erg heuvelachtig is de volgende 45 km. Naar Boulogne? Een glimlach en een zuinige blik met, Ja Boulogne wat verwacht je.

Het wordt in de middag duidelijk en de wind blijft maar het zonnetje komt er ook bij.

Na 80 km beginnen we toch te verlangen naar een rustplaats. In Samer vinden we iets op nog 5 km. Het is een opgave maar het wordt beloond. In Wirwignes, vroeger de Vlaamse naam Wilewinge, staat de Auberge du Blaisel. Buiten het dorp en in alle rust een grote Franse boerderij met deze bestemming. Prachtig, we worden vriendelijk ontvangen en krijgen als welkom een groot glas bier. In de tuin en in de zon met de volières op de achtergrond is het nu genieten. We zijn de enige gasten voor de nacht, daarentegen is het restaurant gedeelte voor vanavond vol geboekt. We gaan het beleven.

Henkadrie

Woensdag 24 mei

Prima Auberge, leuk authentiek en gezellige mensen. De hele nacht een vogelconcert en dan s morgens de haan. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat de vogels s nachts ook stil zijn, geld zeker niet voor parkieten.

Weer door een national park met mooie bossen, Marais D’Opale met steile klimmetjes en aangemoedigd door de lokale wielerclub lukt het wel.

Het is stil in Pas De Calais. Weer een vrije dag?.

Onder Dunkerque door blijven we weg van de kust. In de middag wordt de horizon een strakke streep, we naderen het einde van het heuvellandschap. Nog een paar klimmetjes en dan na Calais wordt het vlak en vandaag weinig wind.Het jasje kan uit.

Het blijft een raar fenomeen, als iedereen vrij is doen we de deuren op slot. Dus horeca gesloten. Van de uitbaters van de Chambres D’ Hotes krijgen we ook geen duidelijkheid. Ja Frans, zo is het nou eenmaal en we doen het niet anders.

In Esquelbecq vragen we naar een onderkomen dat lukt, als we vragen waar te eten is het 10 km verderop, want morgen is het een feestdag en daarom is vandaag vast alles op slot. De Mobile Pizza Hut op het plein brengt uitkomst en het terras van een uitbater die toch dicht is geeft een zitplaats. Proost! De Tourist I zegt hiervan, ja in mei geen Fransman die werkt.

Morgen gaan we richting Brugge.

Henkadrie.

Laatste dag. 25 mei.

Morgen gaan we vanaf Brugge naar huis met een lift.

De rest van de route heeft geen toegevoegde waarde meer aan de prachtige toer die we hebben gemaakt.

Na in totaal ruim 2200 km heeft de Engelse zuidkust veel indrukken bij ons achtergelaten en in alle opzichten voldaan. Bretagne en Normandië, maar dan niet langs de kust heeft ook een andere beleving gegeven dan we van tevoren hadden verwacht.

We hebben een prachtige rit gemaakt waar geen dag ons van heeft verveeld.

Vermoeiend soms maar altijd weer voldaan. De Pendix ondersteuning op de fiets van Adrie heeft perfect gewerkt en dit mogelijk gemaakt. Zonder was het niet gelukt. 100km. met tegenwind en honderden hoogtemeters en nog 25% over, perfect.

Dank voor de bemoedigende reacties op de verslagjes.

Dit is het laatste verslagje voor deze trip.

Groetjes van Adrie en Henk

Henkadrie.

• 25 Mei 2023 - 08:01

Carola En Piet:

was leuk om jullie vakantieverhalen te lezen, wel thuis !

• 25 Mei 2023 - 08:37

Rick Bouwer:

Wat hebben jullie weer een prachtige reis gemaakt! Ook weer fijn om zo thuis te zijn, zal wel wennen zijn.

• 25 Mei 2023 - 08:51

Mieke En Arie De Graaf.:

Jullie hebben een mooie reis gemaakt.

Veel indrukken opgedaan en een prachtig verslag geschreven. Wel thuis!

• 25 Mei 2023 - 09:21

Adrina En Wim:

Met veel plezier jullie verslag gelezen. Het was weer een mooi avontuur.

• 25 Mei 2023 - 13:21

Pauline :

Wat een reis, in t begin zeker geen mooi weer, maar jullie zijn doorzetters. Veel gezien en nieuwe indrukken opgedaan. Én een mooi verslag. Nu naar huis . Geniet van het lekkere weer en van het terugkijken op jullie reis.

Groetjes , Pauline

• 25 Mei 2023 - 13:21

Pauline :

• 25 Mei 2023 - 15:48

Flora:

Wow super 2200 km op de teller niet verkeerd, heel leuk om het al die tijd te lezen en het zo met jullie mee te maken….toppers, welkom terug/thuis

• 25 Mei 2023 - 17:24

Gerry De Graaf:

Geweldig leuk om het verslag iedere keer weer te lezen.

Voldaan nu maar naar huis..

• 25 Mei 2023 - 18:49

Dolores En Hennie Huisman:

Beste Henk en adrie,

bedankt voor de interessante verslagen.

we hebben weer genoten en konden haast decrypted “zien”.

tot binnenkort.

dolores en Hennie