De stad uit 2 - Reisverslag uit Ōita-shi, Japan van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu De stad uit 2 - Reisverslag uit Ōita-shi, Japan van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

De stad uit 2

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

30 April 2017 | Japan, Ōita-shi

Zaterdag 29 april Hita-Yufien

Na weer zo'n geweldig Japans ontbijt nog even het oude centrum bezocht en daarna op weg naar Yufuin, de stad met de onse ( warm water badjes of spa's).
We fietsen veel langs doorgaande wegen en vaak op een strookje langs de weg achter de vangrail, wel zo veilig. Bij wegwerkzaamheden hoe klein ook staan altijd verkeersregelaars die ons met alle egards behandelen veel arm bewegingen en buigingen en een veilige doorgang.
Na 30 km. begint het omhoog te gaan stukjes van 5 Tot 7% en bij 48 km gaan we over het hoogste punt vandaag de Mizuwake pas over op 708 mrt.
We komen er ook achter dat we eigenlijk niet genoeg km. gemaakt hebben in de voorbereiding.
Van de nu gaat het naar beneden naar de stad. Veel toeristen in kleine straatjes en veel Spa's
Gelukkig hadden we al in een vroeg stadium tegen onze gewoonten in een overnachting besproken in een ryokan ( familiehotel) met 3 onse baden.
We werden ontvangen met een compleet uitgewerkt stappenplan hoe ons te gedragen in een Japans huis, ze spreken geen Engels maar er werd wel een draaiboek voorgelegd.
Schoenen uit bij de deur, slippers aan, bij het baden andere slippers, kimono aan naar de onse,
eerst jezelf wassen voor je het bad ingaat, geen shampoo in de onse, geen nattigheid buiten de onse enz. allemaal heel rustig en beleefd.
Het badderen in bad van natuursteen met warm bronwater met zitstenen en bamboe zitjes is een weldaad voor de vermoeide fietser.
Misschien morgen ochtend nog een keer voor het ontbijt, 8 uur ontbijt.
De trip morgen begint met eerst 6 km. dezelfde weg terug te fietsen weer naar 700 mrt. en dan verder.
Gelukkig hebben we prachtig weer.
Henkadrie.

• 30 April 2017 - 13:46

Alien:

Nou, nou.... dat klinkt toch wel luxe met die heerlijke baden.... Dat kunnen jullie wel gebruiken voor de spieren... Veel plezier

• 30 April 2017 - 21:08

Zwanierebel:

leuk al die verhalen, en een lekker bad en ook nog mooi weer.
    wat wil een mens nog meer,geniet van al het moois.
    nog heel veel plezier.

• 01 Mei 2017 - 08:33

Arie De Graaf:

Tip Koop een jacuzzi. Veel succes.

• 01 Mei 2017 - 10:47

Henk:

Tip,
    Neem een paar au pair Japanners en een stel rotsblokken.
    Henk.