Op de Japanse toer. - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Op de Japanse toer. - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Op de Japanse toer.

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

14 Mei 2017 | Japan, Nagasaki

Zaterdag 13 mei,

Gisteren een troosteloze dag met veel regen en stortbuien. Op het weer vanmorgen zagen we dat er tussen de 200 en 300 mm water was gevallen. Om de dag door te komen hebben we wat heen en weer gelopen door de winkelstraten zover deze overdekt waren. Ik denk dat we wel tot het straatmeubilair van de stad zijn gaan horen.Het afwateringssysteem moet hier wel erg goed functioneren want vanmorgen was er niets meer van te zien behalve in de tunnels dan waar het water vanaf de bergen toch zijn weg vindt.
Vandaag is alles weer anders en kunnen we gelukkig weer op de pedalen.
We zitten nu aan de westkust en fietsen langs de Oost Chinese zee. De kust is hier anders dan aan de oostkant, meer strandjes en meer begroeiing.
Onderweg ontmoeten we een jong gezin die al meer dan een jaar aan het fietsen zijn, een Duitser van 28 met een Koreaanse vrouw die hij in Indonesië heeft leren kennen en twee jongetjes van 2 en4 jaar achter in de fietskar. Eerst door Korea nu Japan en waarschijnlijk door naar Australië.
We zijn jong en nu moeten we het doen was zijn argument totdat het duidelijk werd dat het ook kan als je gepensioneerd bent. Was een leuke ontmoeting.
Later aan de praat met een Japanner die in Europa had gewerkt en heel geïnteresseerd was wat en waarom we dit aan het doen waren.
Een uiterst beleefde handdruk en weer verder. Na 5 km. In een afdaling na een redelijk vermoeiende klim staat de beste man langs de weg met twee gekoelde flesjes die hij langs de weg had gekocht. Een geweldige manier om toch te laten zien wat je er van vindt.
We zijn geland op een berg in Nagashima in een gedateerd Japans georiënteerd hotel.
Veel Japanse kamers en een paar westerse. Ik schrijf dit op het topje op een bankje in de zon met een prachtig uitzicht. Een volkomen Zen gevoel ingang gezet in de onsen tussen de Japanners.
WiFi hebben ze hier nog niet uitgevonden en wat we gaan eten is nog een verrassing.
Vanuit Sunset hotel,
Henkadrie.

Het restaurant bestaat uit centraal 4 bassins met levende have, daaromheen een eetbar en daaromheen door schotten gescheiden bij de grond tafeltjes. Gelukkig ook nog een paar gewone tafels. Het meerendeel komt in de kimono om na de onsen de maaltijd te gebruiken.
Het menu bestaat uit vis en de menu kaart is niet te lezen. Toch lekker gegeten. Ik denk dat we in een kuuroord zitten.
Henkadrie.

14 mei naar Nagasaki
Voor het ontbijt stond er een keurige tafel gereserveerd voor Wittekamp maar wat daarop stond was even wennen. Een gebakken visje allerlei kleine schaaltjes met vis gerelateerde snacks? Rijst met een rouw ei en een bijbehorend soepje. Een waar fiets ontbijt. We wilden ons natuurlijk niet laten kennen tussen de andere gasten in kimono aan het ontbijt. Onze fietst outfit was al afwijkend genoeg om genoeg aandacht te krijgen en dan moet je ook nog een gebakken vis met stokjes proberen te nuttigen. Het kan.
De etappe naar Nagasaki over Amakusa was bijzonder mooi met wel behoorlijk wat klimmetjes en 15 tunnels en gelukkig prachtig weer.
Eerst met de Ferry naar Ushibuka en na 60 km. met de fast Ferry naar Nagasaki. Rest nog een pittige klim om vervolgens hard te dalen naar het drukke centrum. Het lijkt net of het centrum onder in een trechter ligt waarvan de wanden volgepropt zijn met bebouwing. Een echte kosmopolitische stad, morgen maar eens op onderzoek uit.
Henkadrie

• 14 Mei 2017 - 18:27

Alien:

Jullie zijn echt op de Japanse toer zeg! Het is een bijzonder volk en dan de taal.... maar jullie redden het best zo te lezen en vooral de ontmoetingen onderweg maken het zo interessant!
    Heel leuk om jullie belevenissen mee te beleven!
    Liefs van oons op deze Moederdag... hier komt na regen, zonneschijn!

• 14 Mei 2017 - 19:57

Flora:

Wat een verhalen Henk en Adrie, lekker eten
    vis en vis en vis

• 15 Mei 2017 - 09:03

Arie De Graaf:

Jullie maken wel veel mee. Welk geloof hebben die Japanners en zie je voetbalvelden? Volgens mij komt die trechter door de atombom.

• 15 Mei 2017 - 09:53

Hennie En Dolores:

Leuk geschreven.
    Vooral jullie ervaringen met de lokale gebruiken en mensen, vinden we erg interessant.
    Ga zo door!

• 15 Mei 2017 - 10:04

Ineke:

Wat een leuk verslag, en met een zen gevoel en het vertoeven in een 'kuuroord' moet het fietsen jullie weer nieuwe energie geven. Geniet ervan en wij genieten met jullie mee.
    Bert en Ien

• 13 December 2018 - 16:30

Andre:

Hoi henk&adri,
    Met welke maatschappij hebben jullie gevlogen en door wie geregeld?

Groet, Andre