Mungyeung-Gudam-Geumseong-Gyeungju - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Mungyeung-Gudam-Geumseong-Gyeungju - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Mungyeung-Gudam-Geumseong-Gyeungju

Door: henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

10 Mei 2010 | Zuid-Korea, Seoel

Zaterdag 8 mei op weg gegaan naar Gudam.
We fietsen nu echt op het platteland waar de bevolking met al hun eenvoudige middelen de nieuwe plantjes voor de komende oogst aan het poten zijn Alles gaat met de hand en op elk stukje grond dat beschikbaar is wordt wat gepoot, ook in de berm of op een talud. Zwart plastic over de grond een gaatje er in een beetje water en plantje erin. Velden vol met pa en ma aan het werk.
Halverwege de ochtend zijn we langs de weg bij een soort atractie parkje gestopt waar bedrijvigheid heerste om enkele eettentjes. Er moest nog ontbeten worden want anders gaan de beentjes niet. Zo maar ergens gaan zitten (stoeltjes) en even afgewacht en ja hoor het resultaat was een grote omelet/pannenkoek van groenvoer en inktvis. We konden er weer tegenaan. Zo nu en dan een klimmetje en prachtig weer. Om 1.00 uur in Gudam aangekomen en omdat we in de eerste week een beetje op willen schieten en de volgende dag minder weer wordt voorspeld besloten nog maar een stukje verder te fietsen.
Op naar Geuseong . Begonnen met 2900 mtr. te klimmen met een gemiddelde helling van 5,4%. Dalen en weer klimmen enz. Om +/_ 7.00 uur tamelijk vermoeid bij een eenvoudig motel aangekomen. Kleine handdoekjes wastafeltje enz. Wat wel opvalt is dat in alle kamers vloerverwarming ligt die niet te regelen is. Dus heet, waaier aan en tegen de tocht maar weer iets over het hoofd.
s'Avonds hebben we eetles gehad van een aardige mevrouw in een lage tafeltjes restaurant.Ze heeft voorgedaan hoe er wordt gegeten. Eerst stukjes vlees op de bakplaat in het midden van de tafel als dit een beetje aangebakken is knip je het in stukjes met de schaar en laat het nog even doorbakken. (Wat zitten wij toch te klungelen met die messen)
Je pakt een blad sla en doet daar het vlees en een beetje van dit en een beetje van dat bij (knoflook of pepers) en vouwt het blad dicht en prop dat geheel zo goed en kwaad als het gaat in je mond. Duidelijk dat dit al zittend of hangend aan zo'n tafeltje een kompleet nieuw dessin broek oplevert. De eerste twee slaproppen heeft ze bij Adrie voorgedaan, mond open en zo doe je dat. Ik mocht het zelf proberen.

Zondag 9 mei.
Ik had nog zo gedacht moederdag niet te vergeten maar helaas de onbewuste prioriteiten namen de overhand.
Na een geweldige nacht op een hard bed en besloten de volgende nacht niet zo maar het eerste de beste motel te nemen op weg naar Geumho.
Weer een plattelands dag. Het valt op dat de Koreanen op een of andere manier er elke keer weer een rommelig geheel van weten te maken. Ze zijn wel schoon en netjes maar het is altijd een kolerezooi op en om het huis en langs de weg. Behalve de auto,s die glimmen altijd. Of het nu een zwarte Hyundai Grandeur of een witte Sonate of een Kia is alles glimt.
Vandag besloten een kort traject te doen, toch mooi weer en zelfs benauwd warm.
Een bezoekje gebracht aan een traditioneel Koreaans dorp en een Eco park met totempalen.
Een klimmetje hier en een klimmetje daar maakte het samen met de vermoeidheid van de vorige dag en het weer toch nog een dagvullende trip van.
Volgens het route boekje het motel met de wittetegeltjes opgezocht "nette kamers voor W25.000" maar er stond niet bij voorzien van een leuk rond lederen bed met een doorsnede van 1.2 mtr. en een zeer harde ondergrond en de wastafel tijdelijk weg voor reparatie. Wel dat er verderop nog een motel was maar dat dit minder van kwaliteit was.

Maandag 10 mei.
Weer eem route door valleien met met als einpunt de stad Gyeungju.
De route gaat richting de kust en we zien het landschap veranderen, het wordt groener en er verdwijnt iets van de ongeordende bende. De huizen worden wat beter. s'Ochtends gezellig koffie gedronken met een stel werklui. Langs de weg staan automaten waar ik al eerder een hele andere betekenis aan had gegeven. Blijken het koffieautomaten te zijn. We werden getrakteerd en hebben geprobeerd wat dingen duidelijk te maken.
Ze zjn best aardig en open als jij maar het initiatief neemt. Dat bleek later ook weer op een plaatselijke markt in een dorpje waar we doorheen kwamen. Eerst kijken ze stoicijns voor zich uit maar als je wat probeert te vragen doen ze hun uiterste best je te begrijpen.
3 Bananen gekocht, rwee kon niet, en bij de eerste de beste hobbel weer 1 verloren.
In de middag nog een doos aardbeien onder de snelbinders meegenomen en naar het Liebe Hotel gereden.
En ja, we zijn in de stad, een mooi hotel met bubbelbad, airco, waaier, koelkast, internet, tv, gekoeld water, enz.
Bij de receptie werden we direkt voorzien van een zeef om de aardbeien op de kamer te wassen, kijk zo kan het ook.
We blijven hier twee nachten. Vannavond zelfstandig gegeten in een Koreaans restaurant.

Groet Adrie en Henk.

• 11 Mei 2010 - 06:20

Arie:

Ik lees het al.Dat is geen arme pokkezooi.Zeer interessant.Zondag problemen met hamstring.Gisterenavond 1 minuut getennisd,dus voorlopig uitgeschakeld.Ga maar fietsen.Groeten Arie

• 11 Mei 2010 - 07:37

Hennie En Dolores:

Zeer interessant allemaal. Houd vol! Maar wat nou zeuren over een bed van 1.2 mtr? Zat er een achterwand aan dan? :)

• 11 Mei 2010 - 09:27

Alien:

Weer leuk om te lezen hoe het jullie vergaat...wat een avontuur..petje af!
    Het verslag van maandag is een verademing, in een heerlijk hotel met alles voor mekaar. Doe maar energie en rust op voor het vervolg van de trip... liefs, Alien

• 11 Mei 2010 - 09:37

Mieke:

Eindelijk de site gevonden en al jullie verslagen in een adem uitgelezen.
    Indrukwekkend hoor!
    Ook erg vermoeiend volgens mij.
    Ondertussen zitten wij hier met z,n allen nog steeds in de kou dus veel missen jullie hier niet.

Houd vol
    Gr. Mieke