Van Côte D’Argent naar Côte La De Lumière - Reisverslag uit Marans, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Van Côte D’Argent naar Côte La De Lumière - Reisverslag uit Marans, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Van Côte D’Argent naar Côte La De Lumière

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

02 Mei 2019 | Frankrijk, Marans

Dinsdag 30-04-2019

Kamer op het oosten met de zon als wekker.
Na een Frans ontbijt, brood, jam en slappe koffie de duinen tegemoet.
Vanaf Lacanau-Ocean het fietspad volgend richting Hourtin-plage. Een flinke inspanning met veel klimwerk. Leuk begin in de ochtend. Daarna volgen lange vlakke stukken met rechte wegen.
De volgende uren trappen we gestaag door met NO 3 en proberen we gang er een beetje in te houden zo tegen de 20 Km/h. Dor dit weinig interessante stuk valt dat niet altijd mee.
Wat opvalt is dat de oneindig uitgestrekte pijnboom bossen een verandering ondergaan, we zien nu ook andere vegetatie. De naaldbomen worden afgewisseld door steeneiken wat weer een heel ander beeld geeft.
Tegen 4 uur rijden we Soulac-sur-mer binnen en nemen een kijkje bij de Romaanse basiliek,
Notre-Dame-de-la-Fin des Terres. In de 11 eeuw begon men met de bouw en in de 18e eeuw geheel onder het zand verdwenen net zoals Soulac. 100 jaar later is de kerk weer opgegraven en behoort nu tot het werelderfgoed van Unesco. Moet je toch even gezien hebben.
We blijven in Soulac voor de nacht in een leuk charmant boetiek hotel.
Morgen met de ferry naar Royan.

Oversteek van de Gironde 01-05-2019

Bij het familie vriendelijke hotel na een goed verzorgd ontbijt uitgecheckt en weer op weg.
Het is nog erg rustig en het begin van een mooie dag begint zichtbaar te worden. Daarom had waarschijnlijk niet in de gaten dat mijn helm nog in het hotel lag. Dus maar weer even een paar kilometer terug. De laatste 10 km van de ruim 300 km kilometer fietspand langs de zandstranden brengen ons bij de boot. Een half uurtje varen.
Na Royan volgen we een stukje drooggevallen kust waar dagjesmensen oesters zoeken,1 mei.
Dan volgen weer vele kilometers fietspad over oude treintrajecten enz.
Langs de weg en op kruispunten worden Lelietjes-der/van-dalen verkocht die de Fransen op 1 mei elkaar geven, oude Keltische gewoonte en de tijd waarin je gaat verloven. Wij kregen niets aangeboden.
Na +/- 55 km. komt Marennes in zicht met de zijn zeer specifieke kerktoren van 85 mrt. hoog.
Marennes is bekend om de oesterkwekerijen en ligt mooi verscholen achter het eiland Oleron en wordt zo beschermd tegen de golfslag van de oceaan.
Hierna rijden we door een uitgestrekt natuurreservaat. Uitgestrekte graslanden met veel water zover je kan kijken. Een prachtig gebied met veel verschillende vogels. Zelfs een otter zwemt naast ons in de vaart. Een welkome afwisseling van landschap. Het zijn mogelijk vloeivelden waar vroeger zout werd gewonnen.
Tegen zes uur rijden we door Rochefort waar vanaf de fiets een hotel hebben geboekt met de naam La Fayette. De markies die vanuit deze vroege marinestad uitvoer op het zeilfregat Hermoine om de Amerikanen te helpen in de onafhankelijksoorlog tegen de Engelse.
We gaan de stad in en zoeken iets op om te eten, graag iets anders als de afgelopen dagen.
Henkadrie

Donderdag 2-05-2019

Na een lekker ontbijt en een gezellige babbel weer o weg. Na de 100 km van gisteren voelt het meer als een verplichting dan het begin van een vakantiedag.
We kijken wat rond in Rochefort en bewonderen het station. Veel monumentale gebouwen maar ook veel achterstallig onderhoud. De ochtend fietsen we voornamelijk op vrijliggende fietspaden langs grote wegen naar La Rochelle met het imponerende stadsaanzicht. Tot omstreeks 1500 de grootste haven van Frankrijk en van waaruit omstreeks 1630 veel hugenoten naar Amsterdam vluchten (Jordaan/Jardin) als de stad tot de orde wordt geroepen.
In de middag wordt het kouder en de als maar koudere noordelijke wind begint vervelend te worden. We besluiten nog een klein stukje verder te gaan en vinden een onderkomen in Marans nog 20 km. Dit stuk gaat over de jaagpaden langs het kanaal van La Rochelle naar Marans. voornamelijk over grindpaden. We verbazen ons er over hoe ooit zo’n diepe gleuf mat de hand is uitgegraven. Laat dat maar aan Napoleon over, gevangenen en dwangarbeiders waren er uiteindelijk 80 jaar aan het graven en toen het klaar was bood ondertussen de spoorweg toch een beter alternatief.
Bij het geboekte hotel, Heritage Le Marandais, vrij vertaald “ zeer eenvoudig onderkomen” is niemand aanwezig. We zijn moe en bellen teleurgesteld het nummer. Kamer nummer 5 is het antwoord de deur is open morgen ochtend kunt u afrekenen.
Gelukkig is het wel schoon en er zijn meer kamers open dus we maken het naar ons zin.
Marans is verder niet veel aan of je interesse moet gaan naar oude vervallen bebouwing.
Morgen is er weer een dag en doen een truitje extra aan.
Henkadrie

• 02 Mei 2019 - 18:43

Kitty:

ha Henk en Adrie! Wat gaan jullie snel. Bravo! en wat leuk al die wetenswaardigheden te lezen over Frankrijk en de Fransen. Die Muguets hadden jullie wat mij betreft zeker verdiend gisteren. Wat een arbeid, saaie kilometers rechte weg... gelukkig af en aan ook mooie afwisseling en zo'n kadootje als een otter die met je opzwemt. Alors, bonne route pour demain, ik wens jullie zon en wind mee! groet, Kitty

• 03 Mei 2019 - 14:27

Hennie En Dolores:

Beste henk en Adrie,
    we zijn weer thuis van een weekje met de kids op pad.
    Het was heel leuk, alleen het weer was een beetje fris.
    Maar genoeg te doen op het park, dus geen probleem.
    We zijn weer bij-gelezen over jullie tocht.
    We herkennen enkele plekken en wederwaardigheden van onze vroegere vakanties.
    Vwb het weer, troost je. Hier wordt een winters weekend verwacht...
    Houd vol.

Dolores en Hennie

• 03 Mei 2019 - 15:42

Carola En Piet:

Weer leuk verhaal! En ook dus een aanrader om naar dat gebied te gaan. Ook hier in Duitsland is de temperatuur niet echt aangenaam. Wij zijn een weekendje aan het proefcamperen aan de Moezel. Hartelijk groet !

• 03 Mei 2019 - 18:09

Flora:

Hoi Henkadrie, heel leuk om jullie verhaal te lezen
    Hier is het weer ook niks, bijna weer winterjassen aan

• 03 Mei 2019 - 18:16

Flora:

Veel fietsplezier en hopen op mooier weer

• 05 Mei 2019 - 16:44

Adrina Liebrecht:

Wat een mooie omgeving fietsen jullie nu Voor ons zo herkenbaar vooral Royan Wij hebben ook naar ons zin in de zo'n van Gran Canaria Maar we blijven jullie volgen Groetjes ook van Wim

• 14 Mei 2019 - 14:27

Rob: