Noord Bretange - Reisverslag uit Créhen, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Noord Bretange - Reisverslag uit Créhen, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Noord Bretange

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

12 Mei 2019 | Frankrijk, Créhen

Pontivy 10-05-2019

Lekker uitgeslapen en in de middag weer slapen en d’avonds vroeg naar bed.
Morgen weer een frisse start.
Henkadrie.

De oversteek 11-05-2019

Omdat we hebben besloten een stukje af te snijden omdat we eigenlijk niets in Roscoff te zoeken hebben gaan we vanuit Pontivy richting Saint-Brieuc. De lucht is blauw en de laatste 20km. langs het kanaal naar Mur-de-Bretagne zijn een mooie warming up. Vandaar willen we eerst de fietsroute V6 en na 15 km de V8 volgen.
Gelukkig hadden we gisteren nog een Druïde toverdrank ( Bretonse cider) ingenomen anders was het helemaal niet te doen. De paden waren door de regendagen zo soppig geworden dat we vastliepen in de vette klei. En de Mur-de-Bretagne heet niet voor niets zo. Na 40 km besluiten we de geasfalteerde binnenwegen op te zoeken wat een heel gepuzzel oplevert. De grotere wegen mijden we liever. Het is wel vermoeiend over de hoogvlaktes maar levert ook prachtige panorama plaatjes op.
Bij het langzaam omhoog rijden heb ik tijd genoeg om te overwegen of Druïderij misschien iets voor mij is. Er zijn op dit traject genoeg aanknoop punten.
De laatste 20 km zakken we geleidelijk richting Saint-Brieuc met af en toe nog een flink obstakel om ons eraan te herinneren waar we zijn en is ook de toverdrank echt uitgewerkt. Na 95 km. slapen we in een voorstadje van Saint-Brieuc en morgen pakken we de oorspronkelijke route, nu de fietsroute V4, weer op richting Mont-Saint-Michel.
Henkadrie

Een mooie dag 12-05-2019

We fietsen langs de rafelige kust, niet alleen gerafeld maar ook gekarteld.
Elke keer als we op een hoger punt komen hebben we prachtige uitzichten over de baaien met de zandstrandjes en de bloeiende koolzaad velden aan de andere kant. In de wijde omgeving geen kip te bekennen wel de koekoek die al sinds de eerste dag met ons optrekt.
Af en toe een dorpje aan zee waar dan ook iedereen op deze mooie dag heen gaat vooral in Pleneuf-Val-Andre is het een drukte van belang. Alle moeders worden uitgelaten op deze Moederdag.
Als we langs een kasteel komen met een bord hotel/ restaurant rijden we de binnenplaats op en vragen of we iets kunnen drinken. Een uiterst vriendelijke gastvrouw verwelkomt ons en gaat ons voor naar de prachtige kasteeltuin met uitzicht op zee. Indrukwekkend. Mijn oog valt ook op een stuk tarte aux pompes wat een restant van het ontbijt blijkt te zijn, het maakt ons niet uit en we krijgen het hele stuk.
In de middag komen we langs de Cap Frehel, een monumentale vuurtoren op het het noordelijkste puntje van Bretagne gebouwd op de roze zandsteen kliffen van de Smaragdkust.
Ook hier een concentratie van dagjesmensen.
Bretagne is echt mooi.
We volgen de route verder en komen tegen vijf uur in de buurt van Saint-Jacut-de-la-Mer en bellen aan bij Gite Entre Terre et Mer voor een mooie kamer. De eigenaresse doet haar uiterste best om een restaurant te vinden dat open is op zondagavond en dat lukt. 3km. verderop dus weer op de fiets. Het aanbod om ons er heen te brengen slaan we af.
Henkadrie.

• 13 Mei 2019 - 04:48

Zwanie:

met heel veel plezier lees ik jullie reisverhalen.
    ik wens jullie nog heel veel fietsplezieren petje af voor jullie.
    liefs van mij

• 13 Mei 2019 - 06:35

Bert Majoor:

Veel plezier en lekker genieten.

• 13 Mei 2019 - 08:28

Adrina:

Jullie fietsen nu gelukkig niet meer door de modder
    Maar Gio en Remco deden een Mud-race in A'dam
    En Maarten is met Josefien een weekje naar Turkije
    Dat is ons nieuws na een weekje zon
    Ik hoop voor je jullie dat deze ook voor jullie gaat schijnen
    Succes en we volgen jullie verhaal verder

• 14 Mei 2019 - 06:28

Lia En Peter:

Pittig hoor, het is behoorlijk afzien, zo lees ik dat. Nu even bijtanken en dan weer verder, hou vol, succes.

Peet

• 14 Mei 2019 - 14:32

Rob:

Super mensen, goed van jullie