Het Nauw van Calais - Reisverslag uit Saint-Valery-sur-Somme, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Het Nauw van Calais - Reisverslag uit Saint-Valery-sur-Somme, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Het Nauw van Calais

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

21 Mei 2019 | Frankrijk, Saint-Valery-sur-Somme

Le Havre. 19-05-2019

In Honfleur zie je Le Havre aan de overkant van de Seine liggen maar hoe kom je daar met de fiets Over de Pont de Normandie de enorme brug die de oevers van de Seine met elkaar verbindt. Als we voor de autoweg staan,waar we niet over mogen, brengt een groepje zondagsrenners uitkomst. Terug en over een afgelegen industrie terreintje en kleine weggetjes ( zonder richtingsborden) via het talud de weg op waar wel een smalle fietsstrook is van de weg gescheiden door een witte lijn. Wat een geluk dat het zondag ochtend is, in de spits is dit vragen om ellende. Evengoed een aardige klim en de natte ochtendmist geeft er nog een speciaal sfeertje aan.
Aan de overkant fietsen we lange tijd door een uitgestorven havengebied voordat we in de stad komen. De wijken waar we doorkomen zijn oud en industrieel. Na een moderne boulevard, waar veel trimmers hun loopje doen, klimmen we aan de noord kant de stad uit en volgden we de Veloroute du Littiral. Een mooie route langs de traditionele vissersdorpjes en de prestigieuse badplaatsen. Omdat het nog steeds nevelig is en de wind uit zee komt koud stoppen we in Etretat.
Etretat waar de witte krijtrotsen voor een spectaculair panorama zorgen, Monet vaak te vinden was om alles op doek vast te leggen en ook vandaag de bussen met toeristen met of zonder selfiestick op de kiezelstranden worden uitgelaten.

Veloroute du Lin. 20-05-2019

Het is nog rustig in Etretat en een lichte ochtendsluier hangt over het strand. In de ochtend is het wel wat warmer de laatste dagen. Tot aan Fecamp volgen we nog de route en dan wisselen we naar de route du Lin die 5 a 10 km van de kust loopt en veel minder klimwerk over de kliffen heeft.
Vlak voor Fecamp komen we door Grainval diep in een prachtige baai verstopt, toch maar even kijken.
In Fecamp, een behoorlijk chaotische havenplaats worden we geholpen door Didier, een Fransman die ons ziet zoeken naar de juiste weg om bij Veloroute du Lin te komen. De route is vrij nieuw en moeilijk te vinden. Didier loodst ons naar beneden door tal van smalle steegjes naar het traject dat een prachtige geasfalteerde spoorbaan blijkt te zijn en sinds 3 jaar in gebruik als fietspad. Hij rijdt een 5 km. met ons mee en vertelt dat hij sinds 2weken zijn e-bike heeft naar volle tevredenheid. Dat hadden we al gemerkt.
Het is een prachtig traject door bossen en landerijen en we komen nauwelijks iemand tegen. Glooiend tussen de 0 en 100 mrt. goed te doen. Lang leve de subsidie pot van de Europesche Unie. Aan het eind van de middag komen we in St-Aubin-sur-Scie, er staat 100km op de teller en we willen niet doorgaan naar Dieppe. De dichtstbijzijnde overnachtingsplek, Chambres d’Hotel Villa Mon Repos, ver van de weg een kolinale villa met idem inrichting is de keuze. Weer eens iets anders. Helaas geen eetgelegenheid in de buurt dus weer op fiets en 7 km verder en weer terug. We hadden ook kunnen door rijden naar Dieppe maar dat is achteraf.
Het resulteert er wel in dat we de 2000km. op de teller overschrijden.
Morgen pakken we de kustroute weer op.

Baai van de Somme. 21-05-2019

Achteraf toch goed dat we niet zijn doorgereden naar Dieppe, dat was nog een beste klim geweest.
In Pourville kijken we in de ochtend naar het prachtige zicht op de kust en en het zicht op Dieppe. Langs de boulevard staan veel afbeeldingen van de doeken van Monet en ze lijken aardig.
Pourville dat een station had in die tijd was een gewild reisdoel voor de 19 eeuwse schilders uit Parijs.
Verder langs de kust, soms met 5 km/h omhoog dan weer met gang naar beneden een paar kilometer cruisend over landwegen of werkend tegen de wind in richting de kust. Een mooi zonnetje en een frisse noordenwind.
We blijven even hangen in Le Treport om van het uitzicht te genieten en na de stevige afdaling eten we een crêpe in Criel-sur_Mer. Als we in Mers-les-Bains komen verbazen we ons weer over lange rijen klassieke architectuur uit de rijke geschiedenis en de Art-Nouveauvilla’s met op de achtergrond de witte krijtrotsen.
Een mooie fietsdag die we afsluiten met een lekkere paella in St-Valery-sur-Mer met uitzicht op de Somme.

• 22 Mei 2019 - 18:02

Hennie En Dolores:

Mooi verslag weer, en erg interessant. Bedankt.
    Het begint nu flink op te schieten.
    Nog een paar 100 kilometertjes, makkie toch?