Plages du Debarquement - Reisverslag uit Honfleur, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Plages du Debarquement - Reisverslag uit Honfleur, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Plages du Debarquement

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

18 Mei 2019 | Frankrijk, Honfleur

Verder naar de kust 16-05-2019

Na een lekker ontbijt en nog een gezellig gesprek over de omgeving gaan we weer op pad. Tot aan St Lo gaat het verder langs de Vire over de jaagpaden. Dit deel is wat betreft waterhuishouding vervallen en de rivier wordt aan z’n natuurlijke ontwikkeling overgelaten.
De omgeving is in een lichte nevel gehuld wat een echt ochtend sfeertje geeft.
In St Lo drinken we koffie om ook te kijken hoe we verder gaan omdat we al een tijdje beseffen dat het wat resterende tijd betreft een beetje onder druk komt te staan en we willen geen prestatietocht.
We besluiten om Cherbourg links te laten liggen en dit stuk te parkeren voor een latere trip.
We gaan de doorsteek maken naar Isigny-sur-Mer en vandaaruit verder richting Le Havre ook omdat we dan nog wat tijd hebben om bij landingsplaatsen van Operation Overlord wat rond te kijken.
Dat het 75 jaar geleden was wordt overal wel erg duidelijk gemaakt en gecommercialiseerd.
Morgen rijden we langs de stranden en willen we enkele plaatsen bekijken.
Henkadrie.

Plages du Debarqeument. 17-05-20

We volgen de provinciale weg een poosje, het is fris en de fietspaden langs de kust zijn niet te doen of afgesloten. We komen langs het World Peace Statue bij Grandcamp Maisy een enorm beeld van r.v.s geschonken door Yao Yuan een kunstenaar die zich inzet voor de wereldvrede.
Bij La Point Du Hoc waar het Amerikaanse tweede tweede Ranger bataljon de 30 meter hoge klif met touwladders moest beklimmen om de Duitse artillerie uit te schakelen bezoeken we de herdenkingsplek. Alles erg gedisciplineerd en indrukwekkend. De volgende kilometers op de weg hebben we tijd om alles goed tot ons door te laten dringen.
Bij Manvieux proberen we de kustweg en passeren de andere landingsplekken van D Day.
Landschappelijk is dit deel niet zo bijzonder afgezien van de niet altijd zichtbare kust maar de betekenis van deze 80 km lange kuststrook in de geschiedenis maakt wel veel indruk.
In Luc-sur-Mer krijgen we het koud en zoeken een hotel dat wordt des Thermes et de Casino.
Henkadrie.

Op weg naar de baai van de Seine 18-05-2019.

Eerst om de baai van de L’Orne fietsen, een pontje zou niet gek zijn. Aan het einde van de baai komen we langs de Pegasus brug. De eerst brug die veroverd werd op D Day. Met gesleepte zweefvliegtuigen werd een landing vlak bij de brug gemaakt en de explosieven onder de brug onschadelijk gemaakt. Ook hier weer musea en rondleidingen. Dan volgt een een mooi stuk door beschermd natuurgebied door de moerassen van de L’Orne en verder langs de kust richting Deauville. De architectuur van de huizen langs de kust beginnen ons steeds meer de verbazen.
Een soort combinatie van Pippie Langkous en zandkastelen, grote vakwerkhuizen met torentjes, erkers en andere versieringen. Van de meeste kleine kasteeltjes zijn de luiken dicht en zien ze er onbewoond uit.
In Trouville -sur -Mer maakt de route een grote omweg om in Le Havre te komen we aarzelen om de weg langs de kust te nemen en gaan te raden bij de Information. De weg langs de kust is echt te stijl en we krijgen een alternatieve route richting Honfleur. Een iets kleinere omweg maar we moeten toch die puist over dus rest ons nog een flinke inspanning. Als we Honfleur binnenrijden is alles gauw vergeten. Een prachtig schilderachtige haven aan de Cote Fleurie en aan de zuidelijke monding van de Seine. De oude hoge huizen waarvan de gevels bedekt zijn met leisteen en de authentieke straatjes zijn een plaatje. We scoren de laatste kamer bij de Ibis en op de vraag of er iets te doen is vanwege de drukte krijgen we horen dat dit altijd zo is. Toch jammer.
Al met al toch weer een interessante en fijne dag.
Henkadrie

• 18 Mei 2019 - 19:35

Flora:

Hoi Henkadrie, wat een tocht hebben jullie al achter de rug.
    Heel leuk om zo met jullie mee te fietsen

• 19 Mei 2019 - 06:58

Lia En Peter:

Altijd memorabele vakanties doorgebracht in deze streek, invasiestranden, vredesmuseum, Honfleur en Deauville. Wij hebben de fotoboeken er weer op nageslagen.

succes verder en wordt Henk zijn verjaardag gevierd?

groeten

Peli

• 20 Mei 2019 - 07:50

Adrina:

Wat leuk om zo de geschiedenis in te duiken. En op deze manier met eigen ogen te zien waar D Day zich heeft afgespeeld!
    Succes verder met tocht

• 20 Mei 2019 - 13:51

Piet En Carola De Bruin:

behoorlijke kuitenbijters zitter erbij zo te lezen en veel cultuur opsnuiven met een straf windje, leuk hoor!
    geniet er nog lekker van, hier in NL alles rustig! veel plezier nog!

• 20 Mei 2019 - 16:49

Alien:

Wat leuk Adrie&Henk om jullie zo te volgen langs de kust omhoog!
    Jullie hebben al een heel eind getrapt...en veel gezien!
    Succes verder nog... en geniet!
    Alien