- Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

27 April 2022 | Oostenrijk, Grein

Zondag 24 april.

Vanmorgen zijn we aan de reis begonnen, eindelijk. Het continu denken aan alles wat je moet meenemen en regelen heeft lang genoeg geduurd.

Om negen uur rijden weg, na de fietsen nog eens extra vastgesjord te hebben. Het zal me niet nog een keer gebeuren. Een rustige rit bij mooi weer en om een uur of 5 melden we ons bij Hotel Zürich Post. Een schilderachtig familiehotel in een oud postkantoor/ brouwerij en een paar km. Van de A3. Prima.

Maandag 25 april.

Vandaag de laatste 170 km. Naar Passau waar we al om een uur of twaalf bij pension Gambrinus zijn. Gelukkig is de kamer al klaar voor gebruik. Fietstassen uitladen, fietsen in orde maken, auto voor de komende weken parkeren op een veilige plek?? enz.

Daarna lopen we de bijna 3 km. langs de Donau naar het centrum.

Passau waar de Inn en de Donau samenkomen en ook nog de Illz zich erbij voegt is al eeuwen een centrum van handel, cultuur en bestuur. Genoeg te zien. Het is overduidelijk dat de Limus Fietsroute die wij gaan volgen hier doorheen loopt.

De Kelten weg de Romeinen erin de Romeinen eruit en de Roomse Kerk erin enz. allemaal laten ze wat achter om te bezichtigen. Een stad waar genoeg te zien valt.

Terug in het pension bereiden we ons voor op morgen de eerste fietsdag. Er wordt regen en zware buien voorspelt en een graad of 15. Misschien valt het wel mee…...

En anders kan het alleen maar beter worden.

Henkadrie.

Dinsdag 26 april.

Tot twaalf uur geen regen dus alles geherschikt in de tassen volgens de fietsmodus en op weg.

Eerst Passau door naar de noordelijke route ofwel de Limus route die eigenlijk de noordelijke Donau route volgt en die rustiger moet zijn dan de zuidelijke oever.

De eerste 15 km gaan langs een redelijk drukke weg. Daarna over geasfalteerde jaagpaden met hier en daar een fietser.

Bij Au/Schlogen varen we over met een houten voetveer waarvan de schipper zo vriendelijk was halverwege de oversteek terug te komen om ons op te halen.

Na Schlogen fietsen we tientallen kilometers langs hoge met bossen begroeide hellingen langs de kronkelende Donau. Nauwelijks scheepvaart en geen verkeerslawaai. In Aschach ( grootste waterkrachtcentrale van Oostenrijk) een versnapering en een onderkomen gezocht voor de avond. Het wordt Linz de hoofdstad van Ober-Osterreich. Nog 30km te gaan en de lucht wordt donkerder.

Op de gierpond van Ottensheim, een echte met een kabel boven de rivier, begint het echt te regenen. De laatste 10 km regen en langs een drukke weg met veel water.

We hadden van de weergoden wat uitstel gekregen maar die bepalen het, moet je maar doortrappen.

In Linz zien we weinig van de stad omdat het weer echt slecht is. Wie weet morgen ochtend. Op de kamer zet ik de Linz Symphony van Mozart op in 4 dagen gecomponeerd in Linz.

Henkadrie

Woensdag 27 april.

Het miezert en dat maakt het moeilijker het comfortabele hotel achter ons te laten.

We fietsen nog even naar de Hauptplatz met de Drievuldigheidszuil ( oorlog, pest en brand) en bezoeken de oude dom.

De stad door en de brug over en we zijn weer op de route.

Na 23 km langs veel industrie besluiten we om het oudste stadje van Oostenrijk te bezoeken aan de overkant van de rivier. Enns, anders fiets je voor je gevoel alles voorbij. Leuk stadje waarvan de oudheid wordt bedorven door de vele auto’s die de meeste ruimte innemen. Jammer.

Terug maar weer en met het voetveer een stukje verder weer de rivier over naar de route. Helaas, vaart pas, zoals veel voorzieningen, pas op 1 mei de dag van….. Ze nemen het hier wel letterlijk en dat is 20 km extra en een hoop gepuzzel.

Bij Mauthausen weer de brug over. We besteden weinig aandacht aan de stad omdat het nog steeds miezert en de buitentemperatuur 8 gr. aangeeft.

We rijden door brede uiterwaarden met prachtige natuurgebieden met bijna geen betrieb. In Grein zoeken we een onderkomen en eindigen in een pension, natuurlijk weer na een behoorlijke klimmetje. Na 80 km is het genoeg voor vandaag.

De komende dagen beloven ze mooier weer.

Henkadrie.

• 27 April 2022 - 20:41

Ank Aldersma:

Jongens, wat een doorzetting nou weer.
    Maar jullie zien vast plaatsen, waar menigeen voorbij rijdt. Hopen maar dat het mooi weer gaat worden. Tot de volgende keer.

• 27 April 2022 - 20:50

Alien En Aart:

Jammer van die nattigheid! De temperatuur is daardoor ook niet fijn! Ik hoop dat dat gaat veranderen en dat jullie meer kunnen gaan genieten! Nu even lekker bijkomen en morgen vol goede moed weer op
    pad! Groeten en liefs van ons beiden!

• 27 April 2022 - 21:27

Pauline Beelen :

Tjonge, het weer hebben jullie niet mee, jammer maar het wordt vast beter.
    Straks komen jullie bij Melk, vergeet niet het klooster daar te bezoeken, Stift, prachtige bibliotheek , maar dat weten jullie waarschijnlijk wel. Veel succes.

• 27 April 2022 - 21:31

Flora En Simon:

Ja heel jammer met al dat regen, hopelijk wordt het wat beter, jullie hebben gelukkig al het één en ander gezien, nu lekker uitrusten en morgen weer op pad

• 27 April 2022 - 22:38

Hennie En Dolores:

Goed beeldend verslag.
    Ik zie de route weer voor me die wij enkele jaren geleden ook hebben gereden.
    Succes!

• 27 April 2022 - 22:48

Martien:

Ik herken de route een beetje. Maar ja, het is ook minstens 25 jaar geleden dat we deze hebben gefietst. Wij we zochten in Mauthausen het voormalig concentratiekamp. Maar ja, je moet keuzes maken.

• 28 April 2022 - 09:29

Rick & Caroline :

Na alle voorbereiding nu dus in de ontspannen fietsmodus. Nu alleen nog beter weer. Geniet en we kijken uit naar jullie verhalen.

• 28 April 2022 - 10:28

Piet En Carola De Bruin :

Leuk om jullie verslag te lezen en hoe positief jullie toch weer op de fiets stappen ondanks het weer! Plezier!

• 28 April 2022 - 10:47

Angela:

Fijn dat jullie weer op weg zijn. Jammer dat de beloofde mooi weer voorspelling geen waarheid werd. Met Google maps even in vogelvlucht jullie route gevolgd zoals beschreven in jullie verslag. Ontzettend leuk om de bezochte plekken even te zien van boven af. Groetjes en veel fiets plezier!

• 28 April 2022 - 10:58

Peter Peeters:

Leuk weer om jullie fietsavontuur te volgen. Ik gun jullie mooi weer, er is genoeg moois te zien op deze reis.