Zon, asfalt en zand - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Zon, asfalt en zand - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Zon, asfalt en zand

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

12 Mei 2022 | Oostenrijk, Grein

Dinsdag 10 mei.

We verlaten het appartement “Fantastic place”, alles glimt gelukkig nog, doen de sleutels weer in het sleutelkluisje en appen de eigenaar dat we weer weg zijn. We krijgen de beste wensen en dat we weer snel welkom zijn

We rijden nog een rondje door de stad met een roerige geschiedenis.

De bakker op de hoek heeft voor ons een ontbijtje en een leuke babbel met een local die vindt dat wij toch wel op een mooie plek op de aarde zijn gezet. (Was in Amsterdam geweest)

Kilometer na kilometer rijden we over dijken en halfverharde paden, De Amazon of Europe Trail, veel bijenkasten langs de route waar imkers op een krukje de honingraten inspecteren. Ook vandaag weer vroeg in de middag onweersdreiging en donkere luchten. We zitten weer ver van bebouwing en moeten nog minstens

30 km. voor er een eventueel iets is. Met de dreiging in de rug voeren we het tempo op. Om drie uur rijden we Backo Novo Selo in met 93 km op de teller. Een piepklein dorpje en we stoppen bij een klein kruideniertje om een verfrissing te kopen. We vragen eigenlijk tegen beter in of er overnachtingsmogelijkheden zijn en worden vol enthousiasme op een hotelletje gewezen 500 mtr. verderop. Prachtig, idyllisch aan een meer, met de neus in de boter. Als we op de kamer zijn begint het te regenen.

Een perfecte plaats, soort Oostvaardersplassen plassen. En dan het avondeten. We zullen het ons nog lang geheugen. Waren we met z’n vieren geweest dan was het ook ruim genoeg geweest en dan ook nog voortreffelijk. Morgen maar kijken of we op de fiets kunnen komen.

Henkadrie.

Woensdag 11 mei

Als we maar bij de fiets kunnen komen. De deur zit goed op slot en de sleutel is?...

Door naburige kelders kunnen we ze toch ontzetten.

Weer prachtig weer en we peddelen voort. Nog nooit eerder bijna een ooievaar omvergereden. Bij de bruggen over de Donau naar de Kroatische kant hoge hekken om de EU te beschermen tegen immigranten. Na een paar uur worden we ingehaald door de Passau-China groep en weer even babbelen. Tegen de middag verandert het landschap en krijgen we zicht op de uitlopers van de FruskaGora heuvelrug.

In Futog verwennen we onszelf met een heerlijke ijsco wel moet de ijskaart onderuit uit een kastje worden gehaald je weet echt niet wat je bestelt.

We rijden door naar Novi Sad. Een grote stad. We vinden een spot om te internetten en boeken een appartement. De drukte van de stad komt hard aan, een marathon voor voetgangers en een Giro voor fietsers. Het appartement geeft geen sjoege en een behulpzame vrouw belt voor ons. Niks niemendal geen interesse. Volgende, midden aan het grote plein bij een restaurant, niet eerst geboekt want kunnen we de fietsen ergens kwijt. Helaas, net door iemand anders geboekt, ho ho ik heb ooking.com en ik kan boeken. Nee, ja. Ik boek onder zijn neus het appartement en krijg toch de sleutel. De stad, waar commercie de vriendelijkheid overwint.

We zitten boven het marktplein met alle reuring van een grote stad.

Een mooie repetitie voor morgen als we Belgrado hopen te bereiken.

Henkadrie

Donderdag 12 mei

Na dagenlang met de koekoek roep de nachtrust in te zijn gedaan was het vannacht de Servische band die een minder prettige slaapliedjes speelde. Moet je maar niet een appartement boven één van de vele restaurants aan het marktplein boeken.

Broodje op het plein en weer op weg. Eerst langs een drukke weg, klimmen en druk verkeer. Na 10 km. nemen we afscheid van de engeltjes op onze schouder. En na een paar uur wordt de weg wat rustiger en fietsen we over landweggetjes met veel boomgaarden met lage fruitbomen. In Sremski wordt mij duidelijk als we door een oud stadje rijden waarom een fietshelm een must is als er naast mij een dakpan op een geparkeerde auto klettert. Verder de hele dag over wegen met veel verkeer en in omgeving van Belgrado wordt het erg druk. Een dag om afstand te overbruggen maar weinig interessant. Het is een erg warme dag en we zijn het zat. Na een beetje zoeken vinden we het Olimpic apartments, wellness en Spa center, ( 29€ voor de nacht) in de voorstad van Belgrado. De hoop dat we het zwembad kunnen gebruiken wordt de grond in geboord, bezet en een avond zwembad en Spa kost 200 €. Wie weet wat we nog gaan meemaken.

Henkadrie.

• 12 Mei 2022 - 21:07

Rob:

Wel weer een hele belevenis. Een mooie tocht zo te lezen op een klein stukje na waar het druk was natuurlijk!
    Goede reis verder

• 12 Mei 2022 - 23:51

Flora Manuputty:

Weer een hoop meegemaakt… jullie hebben nu zon en regen gehad, het wordt nu alleen maar mooier…..heel wat gezien al. Veel fietsplezier.

• 13 Mei 2022 - 04:22

Carola De Bruin:

Wat een verhaal weer Henk en Adrie, prachtig !

• 13 Mei 2022 - 10:53

Hennie En Dolores Huisman:

Wat een leuk verhaal, een appartementje huren, klinkt heel erg leuk en avontuurlijk op die manier! Wensen jullie nog heel veel fietsplezier!

• 13 Mei 2022 - 19:12

Adrina:

Na zo’n flinke maaltijd is zeker niet lekker om uit te buiken in een Spa Veel plezier nog en groetjes van ons beiden

• 13 Mei 2022 - 20:46

Janneke Vos:

Jullie fietstochten zijn nooit saai.
    Wij wachten met smart op jullie nieuwe avontuur.
    Groetjes,

• 14 Mei 2022 - 14:09

Wim:

Wat een mooie fietstocht en avontuurlijke belevenissen.
    Ook leuk om te lezen. Nog heerlijk genieten de komende weken. Groetjes van ons beiden.