Het kanaal. - Reisverslag uit Pontivy, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Het kanaal. - Reisverslag uit Pontivy, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Het kanaal.

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

09 Mei 2019 | Frankrijk, Pontivy

Langs het kanaal. 07-05-2019

Fijne overnachting in het Voltaire hotel met een lekker ontbijt. Een bed dat lang genoeg is enz.
Na het ontbijt eerst een toertje door Nantes en de voornaamste bezienswaardigheden bekeken. In de stad is het prima fietsen het autoverkeer is verbannen en al het asfalt is voor de voetgangers, openbaar vervoer en een brede middenstrook voor de fietsers. Een mooie stad waar heel veel te zien is met Jules Verne als inspiratie bron. Bij het kasteel Chateau des Ducks komen we het Oostenrijks echtpaar weer tegen die we al een paar keer meer gezien hebben de afgelopen week. Allebei 79 jaar en fit op de fiets. We wisselen wat ervaringen uit en zitten op dezelfde golflengte.
De eerste 30 km. door Bretons landschap. Mooi landelijk en idyllische huizen alsof Anton Piek hier ook geweest is. Mooie tuinen en alles goed onderhouden.
Daarna volgen we het kanaal van Nantes naar Brest. Het kanaal is 385 km. lang en telt 238 sluizen. Na 80 km. jaagpad ( grindpad) zoeken we een slaapplaats in Guenroue, helaas gaat dat niet lukken. Vandaag is een prachtige fietsdag met een licht bewolkte hemel en bijna geen wind dus door naar Redon nog ruim 20 km.
Om half zeven komen we in Radon met 110 km. op het tellertje.
De komende dagen volgen we dit kanaal en denken we aan wat minder kilometers.

Verder langs het kanaal. 08-05-2019

De regen blijft uit dan dat is beter dan de voorspellingen waren.
We gaan vandaag voor Josselin, de parel aan het kanaal.
Het grind is overgegaan in asfalt wat een stuk beter fietst al blijft het oppassen voor kuilen en veel afgewaaide takken. Om de paar kilometer komen we een sluis tegen met een cottage achtige sluiswachters woning allemaal keurig onderhouden met mooie tuintjes of kunstzinnige aankleding.
Omdat we weer flink wind tegen hebben ( ja het wordt eentonig) zijn we blij na 65 km. het kasteel van Josselin te zien.
Josselin een oud stadje met een groot kasteel uit de 15e eeuw en veel traditionele vakwerkhuizen een toeristische trekpleister al is het nog te vroeg in het seizoen om daar iets van te merken.
Onderweg hebben we al een onderkomen geboekt wat een B&B blijkt te zijn waar we de eerste gebruikers zijn. Alles nieuw en prima voor elkaar, een paleisje midden in het centrum.
De regen valt vannacht en morgen ochtend moet het weer droog zijn en 2 gr. warmer als vandaag, 16 gr.

Nog verder langs het kanaal 09-05-2019

Vanuit Josselin boven dalen we weer naar het kanaal om dit verder te volgen. Het is geenszins een recht toe recht aan pad maar kronkelt door een landelijke gebieden en bossen. Het enige wat je hier hoort zijn de fluitende vogels en het water wat door of over de bijna vergane sluisdeuren sijpelt. Het kanaal verbindt alle riviertjes die er op uitkomen en de heuvels worden met de vele sluizen overbrugd. Vanuit Josselin gaat het gestaag omhoog en na ruim twintig sluizen beginnen de resultaten van elke dag fietsen merkbaar te worden. Wel heb ik ruim de tijd om te beseffen wat een enorme klus (40 jaar) het moet zijn geweest om dit te realiseren.
En dat allemaal omdat de Engelse de westkust regelmatig onveilig maakte.
Na Saint-Gerand zijn we het hoogste punt voorbij en dalen we langzaam naar Pontivy.
Als we in een crêperie aan een lekkere warme koffie en een crêp zitten besluiten het voor vandaag te laten wat het is. We zoeken een hotel en onderhandelen over de prijs voor een comfortabele kamer en twee nachten. De 10 euro die het oplevert doen ons besluiten hier te blijven en een dag rust te nemen.
Na de balans over de afgelopen dagen opgemaakt te hebben gaan we kijken of we stukje kunnen afsnijden en via de V8 vanuit Pontivy naar Saint-Brieux en daar de EV4 oppakken richting St-Malo.
Morgen maar even langs bij de Tourist Information om te vragen waar de bordjes staan.

• 09 Mei 2019 - 16:18

Adrina:

Wat hebben jullie weer een lange rit gefietst van wel 110 km
    Knap hoor en ik hoop voor jullie dat 't weer wat beter wordt
    Leuk om op deze manier van jullie t lezen

• 10 Mei 2019 - 03:25

Alien:

Jammer van die stomme wind tegen maar gelukkig wel ietsje warmer!
    Leuk om te lezen over de Franse plaatsen en vooral van die Anton Pieckachtige huizen kreeg ik een voorstelling.... knap hoor: elke dag weer trappen, trappen, trappen...
    Bedankt voor het delen van jullie belevenissen!
    Liefs,
    Alien

• 10 Mei 2019 - 07:58

Hennie En Dolores:

Mooi verslag weer.
    Het lijkt ons een goed idee om Bretagne ook eens te gaan bezoeken op de fiets.
    Maar dan liever van noord naar zuid.
    Succes verder.

• 10 Mei 2019 - 15:02

Flora:

Hoi Henkadrie,
    Wat een km hebben jullie weer achter de rug,petje af hoor!
    En wat een avontuur