Nauw van Calais - Reisverslag uit Saint-Valery-sur-Somme, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Nauw van Calais - Reisverslag uit Saint-Valery-sur-Somme, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Nauw van Calais

Door: Henk en Adrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

22 Mei 2023 | Frankrijk, Saint-Valery-sur-Somme

Zaterdag 20 mei.

Bernay en het Acropole hotel. De aardige receptioniste wordt nog meer door ons gewaardeerd als ze ons één ontbijt schenkt en vraagt wat we allemaal van het buffet willen meenemen. Zien we er zo slecht uit?.....

De zon is er weer, eerst naar Brionne en verder door de velden met langs de weg mooie vakwerkhuizen met rieten daken met op de nok bloeiende paarse lissen en andere groene begroeing. Heel apart.

Richting de Seine die we met een pont oversteken in Jumièges. We gaan vandaag voor Barentin, een redelijk grote stad. Vandaag doen we het met een snelweghotel, we zijn moe na 100km. en 650 hoogtemetertjes.

Vanavond ga ik eens proberen of ik Boreas (de God van de noordenwind) kan overhalen een paar dagen zijn taak over te dragen aan Notas ( zuidenwind).

Of op z’n minst een verklaring waar we het aan te danken hebben.

Toch een mooie dag.

Zondag 21 mei

Onder het genot van het concert van klokken rijden we Barentin uit. Voor het eerst vanmorgen een korte broek aan. De ochtend begint met 14 gr.

De eerste 50km. komen we niets anders tegen dan open velden met af een toe een bosje en verlaten dorpen. Geen terrasje of wat dan ook om even te zitten. Uitgezonderd een zeer armoedige Tabac waar we kopje koffie kopen voor minder dan 2.00€, ja zo wordt het nooit wat. In Martigny eindelijk wat levendigheid. Het is ondertussen een uur of twee. We besluiten het vandaag om het rustig te houden en buigen af naar de kust via een mooi fietspad naar Dieppe. In Dieppe worden we in het diepe gegooid wat betreft massa toerisme.

We weten nu waar iedereen de hele dag uithangt. Markt, autorally ( Renault alpine) en dagjesmensen naar zee. Alle CO2 besparingen bereikt met het fietsen in een oogwenk teniet gaan. Massatoerisme ten top. We kruipen in het La Plage hotel aan de boulevard.

Maandag 22 mei.

We pakken de draad weer op en vervolgen onze weg richting Le Tréport. In Eu op het eerste gezicht een klein plaatsje aan het riviertje La Bresse staat er midden in het dorp een gigantische Notre Dame. Een gotische kathedraal van enorme omvang zonder bisschopszetel lezen we maar een collegiale kerk. Daarnaast een groot kasteel. Wat je zoal tegenkomt. Verder weinig te doen. We gaan verder en in een volgend plaatsje vinden we eindelijk een bankje voor de Marie en eten we een broodje op, gecharterd bij het ontbijt vanmorgen. De deur van de vergaderzaal staat open en bij het ontbreken van een openbare sanitaire voorziening gaat Adrie verhaal halen hierover en komt opgelucht terug.

Vandaag niet boven de 14 gr. en de wind vanuit het Nauw van Calais doet ons besluiten naar Saint Valery Sur Somme te gaan. Als we in de buurt komen beseffen we dat we tijdens onze vorige fietstrip in Frankrijk hier ook overnacht hebben. alle herinneringen komen weer boven. We eindigen in een B[e-38]B in een groot lang Frans huis met een langgerekte binnentuin achter een gigantische poort in de drukke hoofdstraat. Helemaal echt en zeer gastvrij. (alles is te koop)

Morgen maken ze een lekker ontbijtje en gaan we weer een stukje verder.

• 23 Mei 2023 - 02:17

Rob:

Weer een mooie trip gemaakt.

Toch jammer van Boreas natuurlijk.

Zal inderdaad wel een apart gezicht geweest zijn om de met rieten daken en paarse lissen erop groeiend te zien.

een goede reis verder,

groeten Rob

• 23 Mei 2023 - 07:29

Flora:

Goedemorgen Henkadrie,

Weer het één en ander onderweg gezien, leuk hoor!

Het weer wilt alleen niet echt meewerken [e-2600]️[e-1f914][e-1f644][e-1f629][e-2600]️ ik hoop voor jullie op mooi weer op jullie terugreis [e-2600]️[e-2600]️[e-2600]️[e-2600]️[e-2600]️

fijne dag!

• 24 Mei 2023 - 17:25

Carola De Bruin:

Hopelijk toch een mooie vakantie samen gehad, ondanks het weer. Nu de goede kant op: lekker richting huis met veel zon en hogere temperaturen in het vooruitzicht, wel thuis!