Goed op weg - Reisverslag uit Lacanau, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Goed op weg - Reisverslag uit Lacanau, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Goed op weg

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

29 April 2019 | Frankrijk, Lacanau

Wind achter en regen Zaterdag 27-04-2019

Het falen van de regendouche in de hotelkamer wordt ruimschoots gecompenseerd door de gestaag vallende regen.
Vandaag van Capbreton naar Mimizan. In Leon drinken we koffie om even de natte boel te laten voor wat het is. Een klein dorpje met hoog gelegen kerk tegen het hoge water in vroegere tijden. Het regent niet hard maar je wordt er toch nat van. De vele campings die we passeren zijn meestal nog niet in gebruik. Vanaf Leon gaat het over mooie geasfalteerde fietspaden door de kilometers lange pijnboombossen ‘ die aangeplant zijn in de duinen. Soms afgewisseld door grote gebieden waar hout is gekapt en de brem prachtig bloeit. Het moet het grootste aangeplante bos zijn van West Europa. Ooit aangeplant om de ontwikkeling van duinen te stimuleren en het vroegere moeras van Les Landes te ontwikkelen. Wat betreft de campings is dat aardig gelukt. Na twee uur wordt het lichter en peddelen we door naar Mimizan. Heuveltje op en heuveltje af.
We slapen in Hotel Atlantique in Mimizan Plage. Geen kamer met uitzicht op zee, genoeg water gezien vandaag.

De zon. Zondag 28-04-2019

Vanaf zonsopgangen heldere hemel.
Nog even een blik geworpen op de branding om op deze hotspot voor surfers activiteiten te ontdekken maar waarschijnlijk was het nog te vroeg en de temperatuur nog te laag , 15 gr. min.
Verder langs de kust richting Biscarrosse. We komen langs twee grote binnenlandse meren die zijn overgebleven na de drooglegging van de moerassen. Veel campings en veel watersport.
Richting Arcachon fietsen we weer door de bossen enkele flinke klimpartijen door de duinen.
Vlak voor Arcachon passeren we de grootste zandduin van Europa, La Dune de Pilat, 110 mrt. hoog. We weerstaan de verleiding om deze te beklimmen en doen het met de foto’s .
Vlak voor Arcachon zoeken we een onderkomen en na wat dwalingen vinden we dit in La Teste De Buch.
Een mooie fietsdag (95km) en veel gezien. De Fransen gedragen zich in het verkeer t.o.v. ons zeer correct en we krijgen overal ruim baan. Behalve die ene madam die zo nodig te keer moest gaan omdat ze vond dat we aan de andere kant van de weg moesten fietsen. Geen kip op de weg en dan al die drukte. Een workshopje Dutch Cycling misschien?
Morgen wordt er 20 gr voorspelt en kunnen de beenstukken in de tas.

Bassin d’Arcachon. 29-04-2019

We hebben besloten om langs de oostkant van deze grote binnenzee te fietsen en niet de veerboot te nemen wat wel een stukje korter zou zijn. Vanuit het hotel gaan we door de chique buitenwijken waar voornamelijk mensen met een beetje geld uit Bordeaux hun rust vinden.
Na 15 km. komen we weer op een geasfalteerde spoorbaan die ons de volgende 25 km een easy ride garandeert. Na Ares weer de duinen en de pijnboom bossen. De mooie fietspaden, sommige stukken wel veel bulten/ruggen door boomwortels, gaan gepaard met soms flinke klimmen. De duinen hier zijn echt een maatje groter als we gewent zijn.
Twee dagen geleden hebben we een Duitser ontmoet die van Malaga naar Hamburg fiets om tijdens zijn sabbatical zichzelf terug te vinden. Zo af en toe zien we hem weer en nodigt het uit voor een praatje. Om 4 uur rijden we Lacanau Ocean binnen en zoeken een bed.
Booking. Com regelt de rest tot we ons melden. Moeilijk en verwarring of we nog 20 minuten kunnen wachten, ja hoor 50 cl bier graag. Het blijkt dat de kamers opgeknapt worden en nog niet op gasten is gerekend. De amateur schilders zijn nog druk in de weer wat duidelijk te zien is op de traptreden die naar de kamer gaan. Er wordt snel iets in orde gemaakt en we kunnen ons wasje doen en op hel balkon te droge hangen.
De Fransen mogen eigenlijk best eens wat Europeser prijsbeleid invoeren wat betreft de prijs van een biertje, ik begrijp die gele hesjes wel.

• 29 April 2019 - 15:17

Rick En Caroline:

Vandaag er al een paar keer naar uit gekeken of er nieuws is van jullie. En ja hoor, leuk geschreven, alsof je ( een beetje) mee fietst!. Hopelijk houden jullie goed weer! Groeten, Rick en Caroline.

• 29 April 2019 - 15:24

Aart:

Gaat prima zo te lezen!

• 29 April 2019 - 15:39

Piet En Carola De Bruin:

Dag Adrie en Henk
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen!
    Toch niet zo vlak langs de kust als wij zouden verwachten.
    Veel fietsplezier uit rustig NL!

• 29 April 2019 - 17:48

Bastiaan:

Hebben jullie al een geel hesje eigenlijk?
    Goede reis

• 29 April 2019 - 17:50

Anne Betty:

Na een moeizame start nu lekker de vaart erin zo te lezen.
    Fijn, zo te genieten, veel plezier en spierkracht toegewenst!

• 29 April 2019 - 18:07

Lydia:

Leuk weer om jullie verslag te lezen. Hopen dat de temperatuur omhoog blijft gaan.
    Veel fiets plezier verder. Wij fietsen van Scheveningen naar den Haag, mooi vlak in zon en kleine afstand

• 30 April 2019 - 16:11

Bert Majoot:

Fijn om het verslag weer te lezen. Bij jullie lichte regen maar hier is het behoorlijk fris en het weekend wordt het 9 graden, brrrr.
    Fiets lekker verder en geniet.

• 30 April 2019 - 16:32

Flora:

Hoi Henkadrie, leuk om zo mee te fietsen met jullie

• 06 Mei 2019 - 04:14

Arie:

Op Mimisan plage ook gecampeerd. Mooie dierentuin. Veel succes.