Vandee (aangepast 2) - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Vandee (aangepast 2) - Reisverslag uit Nantes, Frankrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Vandee (aangepast 2)

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

06 Mei 2019 | Frankrijk, Nantes

Vendee-Lichtkust 3-05-2019

De eerste 10 km. gaan weer over een jaagpad langs een kanaal, Canal Maritime.
Het is een onverhard pad dat bestaat uit mergel of leem dit samen met de regen van afgelopen nacht een lastige situatie.
Na een paar kilometer lopen de spatborden vol met dat plakspul en is het achterwiel niet meer rond te krijgen. Grote klodders aan de remblokjes enz. Als “ fietskleien” nog geen Nederlands woord is dan bij deze.
Daarna verder over half verharde wegen, om twaalf uur in La Faute-sur-mer heerlijk in de zon koffie met iets lekkers en het dikke shirt verruild voor een dunne met korte mouw.
De goden verzoeken.
In de middag wordt het weer kouder vooral bij zee. De noordelijke tegenwind en bewolking maken het onaangenaam. We fietsen richting Les Sables-d’Olonne door een prachtig kwelder gebied maar vinden het te onaangenaam om daar rustig rond te kijken.
In Les-Sables-d’Olonne brengen we de nacht door.
De stad met de grote boulevard, waar we eigenlijk voor het eerst hoogbouw zien tussen de originele bebouwing.
Waar gaan eten?

Langs de boulevard of door de duinen. 4-05-2019

Het was een verrassend menu du jour in positieve zin in een gezellig klein restaurant.
Gaan we vaker doen.
De eerste kilometers worden we wakker gehouden met een hemelse douche waarvan de thermostaatkraan te koud stond afgesteld. We pakken ons verder in en al spoedig klaart het op, de voorspelde noordelijke wind blijft. Door een afwisselend duin en kweldergebied komen we tegen enen aan in Saint-Gilles-Croix-de-Vie. Een vissershaven bekend om de aanvoer van grote hoeveelheden sardines. Dat blijkt ook uit een havenfestival waar aan lange tafels deze worden genuttigd en de stalletjes waar in klederdracht de lekkernij wordt verkocht. Onze inschatting is dat de combinatie sardines en fietsen niet de juiste keuze is.
Een stukje verder worden we op een terras geweigerd als we alleen wat willen drinken en is het duidelijk waar de belangen liggen, geen nood ons humeur blijft goed.
De wind is ondertussen 4 a 5 en we vragen ons af wat nu beter is door de beschutte duinen en heuveltje op heuveltje af of langs de boulevard en tegen de wind in, het maakt niet veel uit verliezen doen we toch.
In Notre-Dame-de-Monts (Jardin du Vent) houden we het voor gezien en in het hotel vertellen ze ons dat de meeste van noord naar zuid rijden. Ik had al zo’n vermoeden.
Morgen verder, we hebben al besloten dat we de Passage du Gois een verbinding die alleen bij eb gebruikt kan worden gaan mijden, als de Tour de France er niet ongeschonden overheen kan dan gaan wij het zeker niet proberen.
Toch weer een fijne dag.

Over de zeebodem 5–5- 2019

Gisterenavond heerlijk gegeten in restaurant Cabane du Pecheur, bijzonder lekker en heel redelijk in prijs, met de neus in de boter.
Ook waren we noch net op tijd om van een prachtige zonsondergang te genieten en de wind was gaan liggen.
7 gr. is het buiten werd ons verteld bij het ontbijt weids, groen en doodstil. We gaan er bijna van fluisteren. Af en toe een inham met een haventje waar de kleine vissersbootjes op de drooggevallen kanten liggen te wachten op hoog water.
Verder niemand te bekennen alleen af en toe een noord-zuid ganger.
Het zou best kunne dat Boudewijn de Groot hier zijn inspiratie heeft opgedaan voor “de eenzame fietser”
Als we in de middag Pornic binnenrijden weten we waar iedereen uithangt.
Een levendige havenplaats met een treinverbinding mat Nantes en het is zondag.
Het aanzicht van de stad met het kasteel uit de 13e eeuw is indrukwekkend en dit vond Lodewijk de dertiende ook, zijn plezierkasteel is nu een centrum voor kunst en cultuur.
We rijden nog een uurtje door en stoppen in Saint-Michel-Chef-Chef met de gedachten hotels genoeg. We belanden op een camping en huren een mobiel home voor de nacht. Ook te huur lakens en handdoeken. Uiteindelijk ook nog naar de snackbar omdat het restaurant gesloten is.
Morgen rijden we naar Nantes waar we alvast een een comfort kamer hebben geboekt in hotel Voltaire, wordt vast een leuk ritje langs de Loire en met wind uit het ZUIDEN.

Loire-Allantique. 6-05-2019

Een koude start en een ontbijtje bij de boulangerie dat laatste bevalt prima.
Tot aan de imposante brug over de Loire bij Saint-Nazaire gaan we door buitenwijken en buitengebieden. De enorme brug maakt wel indruk en je kan er met de fiets overheen al wordt het sterk afgeraden, dus niet. Dan volgt al snel een lang stuk langs het Canal de la Maritime de la Basse Loire, een kanaal dat halverwege de 19e eeuw is gegraven om de verzandingen in de Loire te omzeilen. Nu een mooi rustig gebied met hier en daar een sluizen complex.
Voor we de Loire oversteken is het eerst nog 20 km. hard trappen door dorpjes aan de zuidkant met behoorlijk hoogteverschil.
Aan de overkant ontmoeten we direct de waterspuwende olifant van de performance group La Machine. Wat een geweldige machinerie.
Om zes uur melden we ons bij de receptie.

• 06 Mei 2019 - 14:52

Hennie En Dolores:

Houd moed, achter de wolken schijnt altijd de zon....

• 06 Mei 2019 - 15:16

Kitty:

ha henk en adrie, dank voor weer een heerlijk verhaal. ik leef erg met jullie mee wat de tegenwind betreft.. verwen jezelf maar stevig met taartjes en heerlijke diners... die heb je dik verdiend. ik hoop van harte dat het herfstachtige weer gauw omslaat. C'est le printemps, n'est-ce pas?! hartelijke groet, kitty

• 06 Mei 2019 - 15:53

Peter Van Wijlick:

Als jullie nog geen doorzetters waren, dan zijn jullie het na deze tocht vast en zeker wel. Tegen de wind in fietsen, door de regen en door de vette troep. En dan die Fransen, die je zo maar weigeren op een terras. Zo ken ik ze weer!
    Gelukkig gaat het tussendoor ook wel goed, zo begrijp ik uit jouw verhalen. Lekker eten genoeg zo te horen.
    Veel succes met jullie verdere afzien langs de Franse en Belgische kusten!
    Houd jullie goed!

• 08 Mei 2019 - 07:39

Rick En Caroline:

He Bikkels, ik hoop dat de weergoden jullie snel beter gezind zijn, op naar Bretagne of de doorsteek?
    Groet, Rick.

• 09 Mei 2019 - 10:18

Piet En Carola De Bruin:

dag Henk en Adrie, prima naar jullie zin zo te lezen! jammer dat het weer zo wisselend is, maar ja in NL is het niet veel anders. veel plezier nog samen! hartelijke groet!