Door de bloesem naar Wenen - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Door de bloesem naar Wenen - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Door de bloesem naar Wenen

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

30 April 2022 | Oostenrijk, Grein

Donderdag 28 April.

Maria die het pension runt en in onze ogen vrij bejaard is vertelt haar levensverhaal. Overigens een nette kamer behorend bij de leeftijd van de hostes.

Na het ontbijt vanuit Grein de brug over weer terug naar de zuidelijke oever, rustiger en dit is het traject van de Limus route. Om een uur of tien begint de temperatuur (5 gr.) op te lopen en komen de eerste zonnestraaltjes tevoorschijn. De Donau blijft grijs maar de lucht wordt langzaam blauwer. In Ybbs, het laatste stadje in de Strudengau en vroeger een van de moeilijkste stukken voor de scheepvaart, kijken we bij museum van de eerste Donau waterkrachtcentrale, de oude stadsmuren en het fietsmuseum slaan we over. Bij Pocharn fietsen we het stadje door al in 1800 v Chr. een oversteekplaats en sindsdien altijd in belangstelling gestaan.

Het gigantische klooster van Melk zien we al van ver. Dichterbij gekomen kunnen we niet beseffen hoe zoiets gebouwd kan worden op die plaats. We beperken ons tot een rondje om het klooster en laten het bezoek over aan de cruisetoeristen die niet aanslaan op het geluid van fietsbel. Over prachtige fietspaden het wijngebied Wachau in met langs de oevers veel restanten van burchten.

Voor Mautern stoppen we bij een gasthof voor een biertje en blijven hangen.

Mitterarnsdorf voor het terras en de nacht.

Henkadrie.

Vrijdag 29 april

Dat was een goede beslissing, geheel verzorgd en prima bedden maar helaas te laat ontdekt dat er ook nog een prachtig zwembad onder het pand ligt, jammer.

Op weg naar Mautern door de wijnvelden maar mooier om deze tijd de prachtige bloeiende fruitbomen. Mautern rijden we even door en zien dat daar nog steeds aan opgravingen wordt gewerkt uit de Romeinse tijd, bijzonder.

Ter hoogte van Krems stappen de cruisers van de schepen en stappen massaal op de fiets een drukte van belang.

Bij Traismauer drinken we koffie en rolt de kamersleutel van het gasthuis uit de jas, oeps wat nu, 30 km terug? Nou nee, we hadden Wenen in gedachten als bestemming en dat zou al ruim 100 km voor vandaag zijn. Na overleg met de uitbater en het gasthaus laten we daar de sleutel achter. Moeders fiets wel eens een stukje en ze haalt de sleutel wel op. Hoera!

De volgende kilometers naar Tulln gaan langs een brede Donau met een weinig interessante omgeving. Grote vlaktes en weinig bebouwing. De fruitbomen hebben plaats gemaakt voor bloeiende en lekker ruikende vogelkers.

Tulln laat nog veel oudheden zien, een levendige stad met veel bezienswaardigheden. Aan de dijk staat een mooi monument ter ere aan het Nibelungen lied.

Om vier uur rijden we de voorstraten van Wenen binnen en vinden met enige moeite onze weg door het drukke verkeer. Op de fietspaden veel snelle fietsers die de vrijdagmiddag als uitlaatklep gebruiken.

We slapen vannacht naast het Prater park in een boetiek hotel, iets anders dan anders. Superbude Wien Prater.

Morgenochtend naar het centrum.

Henkadrie

Zaterdag 30april.

Het loopt anders dan we van plan waren. Vanmorgen nog steeds een moe gevoel en denken eraan om een dag in Wenen te blijven i.p.v. een rondrit met de fiets en dan verder. Echter bijboeken gaat niet voor een normale prijs wel voor het dubbele, dat doen we niet. Het Zoku hotel hiernaast heeft nog een kamer ter beschikking en we schuiven een huisnummer op. Meer een huiskamer met een moderne bedstee dan een slaapkamer met een zitje. Zo wil ik elke dag wel verhuizen.

Vandaag lopen we door oude stad en langs de highlights en met de metro naar Slot Schönbrunn. Prachtig weer en de Weners kiezen vandaag massaal voor de terrasjes en de parken. Vanavond nog een biertje op de 7e verdieping met uitzicht over de stad en morgen richting Bratislava.

Henkadrie.8

• 30 April 2022 - 18:57

Carola De Bruin:

Klinkt weer superleuk hoor! Vooral Wenen natuurlijk prachtig en die grote schnitzels?! Goede reis !

• 30 April 2022 - 20:26

Alien:

Mooi Wenen… goed besluit… even een dag “rust” en genieten! Fijn, dat het lekker weer is!
    Zet um op morgen weer verder… liefs

• 01 Mei 2022 - 00:36

Flora En Simon:

Jullie hebben alweer wat km achter de rug…een nachtje Wenen kan ook geen kwaad, zijn jullie morgen goed uitgerust om richting Bratislava te gaan,nog veel fietsplezier

• 01 Mei 2022 - 11:25

Hennie En Dolores:

Alweer een deja vu voor ons.
    Echter onze reis eindigde in Wenen, dus nu wordt het verassend de verslagen te lezen.

• 01 Mei 2022 - 13:15

Peter Peeters:

Geweldige stad, Wenen, wij zijn er al een aantal keren geweest en kunnen er geen genoeg van krijgen. Leuke reisverhalen, gewoon doorgaan, veel plezier verder.

• 01 Mei 2022 - 17:10

Martien:

Onze eerste fietstocht eindigde in Wenen. Hier verbleven we nog een paar dagen. Schönbrunn maakte veel indruk, nog meer de treinreis terug naar het centrum. Hier werd ik bestolen door een ‘vriendelijke’ Wiener. Meer dan drie uur doorgebracht op het politiebureau: ook een ervaring maar wel een die ik in het vervolg kan missen.
    Het jaar daarop ging onze fietstocht van Wenen naar Boedapest. Ben benieuwd of ik ook weer zoveel herken in jullie reis verhaal.

• 03 Mei 2022 - 20:03

Gerry De Graaf:

Heerlijk om het reisverslag te lezen. Gr Gerry.