Hongarije richting het Balatonmeer - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Hongarije richting het Balatonmeer - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Hongarije richting het Balatonmeer

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

04 Mei 2022 | Oostenrijk, Grein

Zondag 1 mei

Uitchecken in het ene hotel en de fietsen uit het andere hotel halen en op pad Zondagochtend Wenen slaapt nog en wij peddelen langs het Donaukanal de stad uit.

Genoeg tijd om de vele graffiti kunstwerken op de kademuren te bewonderen.

Als de slaap uit de ogen is verdwenen beseffen we dat we op bekend terrein komen en de verkeerde kant op rijden. Terug maar weer en nogmaals de stad door.

Na Wenen gaat het door het Nationalpark Donau-Auen voornamelijk over een fietspad over de dijk. Vroeger vonden hier veel overstromingen plaats vooral in winter als er een vloedgolf ontstond als ijsbarieres het begaven. We trappen de 50 km. Met een gangetje van /- 20km/u onder ons weg.

In Hainburg, de grensstad tussen Oost en West eu. met nog veel Romeinse muren, torens enz. Kijken we even rond en gaan verder naar de hoofdstad.

Vanaf ver zien we Bratislava/ Presburg al liggen en zien ook het verschil tussen Oost-Europese rijen regiemflats en industrie en de historische stad. We boeken een onderkomen in de historische binnenstad.

In de namiddag dwalen we wat door het centrum met een gezellige drukte op deze eerste mei. In het Bratislava Flagship nuttigen we ons avondeten, een voormalige bioscoop ooit onderdeel van een groot ziekenhuis gesticht door weldoeners voor de arme bevolking. Zeer traditionele inrichting met veel hout en een bijzondere sfeer.

Morgen op weg naar Gyor.

Maandag 2 mei

De eerste 20 km gaan weer over en langs dijken richting Rajka de grens met Hongarije. Mooi fietsweer, zonnetje en geen ander verkeer, geluiden van vogels en kikkers enz. Alles wat het zo mooi maakt, voor de vuist weg genieten.

In Rajka, vroeger een drukke grensovergang en na de snelweg (die is aangelegd over de oude Limusroute) nu een bijrol, kopen we wat te eten in een klein kruidenierswinkeltje en betalen met 2 euro en krijgen bankbiljetten als wisselgeld terug. Even de financiën herschikken en beginnen met wat Forinten te pinnen. Doe maar 100000 Hug.

De veranderingen in de bebouwing van de dorpen met omheinde woningen en straten met bermen met bomen en plantsoentjes zijn direct opvallend.

We volgen een autoluwe weg met af en toe een vrij liggend fietspad. Het is hier geen route meer langs de Donau omdat dit een soort delta is waar meerdere riviertjes samen komen en veel water wordt gereguleerd voor waterkrachtcentrales.

Na 82km komen we in Gyor. Hier blijven we. Gyor is een van de oudste steden van Hongarije en is al van 5e eeuw v.Chr. een knooppunt van handelswegen.

De rivieren Mosoni-Donau, deRaba, de Rabca, en de Marcel komen hier samen. (huiswerk). Veel historische gebouwen en een gezellig plein. We overnachten in een oud klooster aan de Mosoni-Donau omgebouwd tot hotel. Zijn wel klooster kamertjes gebleven.

Dinsdag 3 mei.

Prachtige blauwe lucht en gauw na het ontbijt het donkere gebouw uit. Gyor uit gaat soepel en al snel fietsen we door de gele koolzaadvelden richting Pannonhalma. Het wordt een beetje heuvelachtig en van ver zien we al het hooggelegen klooster. In de middeleeuwen gold de St. Martinusheuvel als een heilige berg en met de hellingen van 10% had dat wat mij betreft wel zo mogen blijven. We gunnen ons geen tijd na de klim om de basiliek die een grote rol heeft gespeeld in de geschiedenis van Hongarije en een van de meest uitgebreide bibliotheken heeft ter wereld te bezoeken. Afdalen.

In de loop van de middag pauzeren we een uur vanwege een dreigend onweer boven ons. Daarna verder over natte wegen waar het water hinderlijk door passerende vrachtwagens opspat.

In de verte zien we de uitlopers van de Bakonyheuvels met de toppen van 600 mtr. Daar moeten we morgen langs want we stoppen in Bakonykoppany.

Een klein plaatsje met een kruideniertje onder het dorpshuis waar we paar biertjes bemachtigen.

We verblijven in een Hongaars gasthuis met een eenvoudige kamer en er wordt voor ons gekookt .

Hoe authentiek kan je het krijgen.

• 04 Mei 2022 - 19:15

Arie:

Interessante reis door oud Europa. Mooi verhaal. Veel fietsplezier

• 04 Mei 2022 - 19:24

Hennie En Dolores:

Nou, Wenen hebben jullie in ieder geval dubbel en dik bekeken.
    Succes.

• 04 Mei 2022 - 19:56

Rob:

Ziet er goed uit. Mooie reis zo te zien, alles duidelijk omschreven. Je waant je zowat waar jullie zijn. Veel plezier tijdens het fietsen.

• 04 Mei 2022 - 20:38

Hans Tovar:

Hoi Henk en Adrie,
    Wat een leuke manier van schrijven en om de mooie ervaringen met ons als achterblijver te delen.
    Ik heb heel veel respect voor jullie reis. Blijf jullie graag op afstand volgen.
    Gr Hans

• 04 Mei 2022 - 20:50

Alien:

Goed om weer over jullie fietstochten van de afgelopen dagen te lezen… fijn, dat het mooi fietsweer is voor jullie! Geniet! Liefs van ons!

• 05 Mei 2022 - 12:43

Mieke De Graaf.:

Mooie tocht met nu gelukkig mooi weer. Ik blijf het een prestatie vinden,
    Groet Mieke