Korbach waldeck - Reisverslag uit Kleef, Duitsland van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Korbach waldeck - Reisverslag uit Kleef, Duitsland van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Korbach waldeck

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

23 Juli 2021 | Duitsland, Kleef

Woensdag 21 juli 2021

Van de Diemelroute naar het riviertje de Twiste dat uitkomt in de Twistersee. We volgen zoveel mogelijk routes langs rivieren/ beken in de verwachting dat dit weinig klimwerk geeft. Later blijkt het tegendeel. De Twistersee is een groot overloopgebied voor hoog water in een mooi Naturschutzgebiet Bij het meer volop mogelijkheden voor recreatie maar weinig activiteiten anders dan af en aan rijdende campers. Langs de landwegen volop bloeiende kaardebollen met vele andere bermbloemen. Door het volgende beboste natuurgebied wordt het aanpoten voor onze beentjes, half verharde paden en klimmen.Het laatste stukje naar Korbach mogen we dalen. Korbach is een goed ontwikkelde stad met een modern centrum en een zeer oude binnenstad. Later in de middag wandelen we langs de oude stadsmuren waar ook de oude graven nog deels herkenbaar zijn. We vinden geen Wetekamp. Johann Heinrich (1780) is hier niet traceerbaar.
Het bezoek dat we aan de Nikolai Kirche brengen waar Johann in de archieven voorkomt is kort, de kerk is gesloten hoewel de openingstijden anders weergeven. We laten het erbij en komen uit op het terras van een Italiaan die grote sorbets verkoopt.
Later in de middag krijg ik nog een mailtje uit Wethen van Hubert die we gisteren even spraken met een lang uittreksel uit het bevolkingsregister van Wethen met alle Wetekampen en de nazaten vanaf rond 1500.
Morgen op weg naar Paderborn maar eens rustig overdenken.
Henkadrie

Donderdag 22 juli

We laten de goudstad Korbach achter ons en gaan de heuvels in. Via het Indianenbos. In Korbach vind je veel goud gerelateerde thema’s in benamingen. Vroeger werd er in de omliggende bergen goud gewonnen wat Korbach aantrekkelijk maakte. Nu is het zwarte goud (rubber) wat de stad heeft doen groeien Een grote vestiging van Continental banden is hier al lang gevestigd.
Na 6,5 km te hebben gereden en 120 mtr te hebben gestegen is de toon voor vandaag gezet. We dalen en steigen de hele dag. In Usseln na 26,5 km hebben we ruim 400 mtr. geklommen en is het tijd voor koffie met torte. Ook komt het besef dat we vandaag Paderborn wel kunnen vergeten.
Vanaf hier, waar de Diemel ontspringt volgen we deze weer en nu stroomafwaarts dus dalen.
Veel halfverharde boswegen.
Bij de Diemelsee een groot stuwmeer worden we opgehouden door blauwe zwaailichten disco vanwege een wegafsluiting en een medicopter op de weg. Omrijden kan niet dus wachten. Adrie voorop weet toch langs de verkeersregelaars te glippen. In Padberg ( BERG) volgen we ons eigen spoor en staan omstreeks vier uur in Alme waar we overleggen wat te doen en waar te overnachten. Naast ons Pension Planken, we bellen aan en geregeld het is genoeg voor vandaag.
65 km. op de teller met een stijging van 840 mtr. en daling van 890 mtr.
Het landschap was prachtig en overal een onvoorstelbare stilte zoals je het in de natuur altijd zou willen hebben.
Morgen volgen we het riviertje de Alme dat ons naar Paderborn brengt.
Henkadrie.

Vrijdag 23 juli 2021

Een mooie fietsdag met prachtig weer. Langs de Alme is het mooi rustig fietsen we zien veel roofvogels aan de bosranden. In de buurt van Buren rijden we voornamelijk door beukenbossen het beukenhout werd vroeger veel gebruikt voor houtskool die nodig was voor de primitieve ovens waarin ijzererts werd gesmolten. We volgen gedwee de bordjes van de Alme route die uitkomt bij slot Neuhaus in Paderborn. Hier kijken we even rond in de slotparken en de omgeving. We fietsen verder langs de Lippe en rijden langs de Lippesee. Onderweg zien we in het veld nog een mooie reconstructie op ware grote van een Romeins lager uit het begin van onze jaartelling. In 1968 ontdekt en veiliggesteld. De heuvels hebben we achter ons gelaten en we kachelen met een lekker gangetje naar Lippstadt het eindpunt voor vandaag.

• 24 Juli 2021 - 00:47

Gerda Hommel:

Hoort weer goed zeg maar ohh dat klimmen…..succes verder gr gerda

• 24 Juli 2021 - 08:45

Carola De Bruin:

Henk en Adrie, jullie maken weer heel wat kilometers op een dag zeg ! En dus verrassend mooie omgevingen zo te lezen ! Genieten hoor tussen al die inspanningen door! Veel plezier nog, hier alles rustig.

• 24 Juli 2021 - 11:58

Hennie En Dolores:

Mooie beschrijving! We kunnen ons de rit zodoende heel goed voorstellen.

• 24 Juli 2021 - 15:55

Aart:

Weer een mooi verhaal. Ga zo door met ups en downhills….

• 24 Juli 2021 - 21:24

Flora:

Mooie verhalen weer Henk en Adrie, volgens mij wel een super omgeving.
    60 a 70 km per dag is wel mooi denk ik.
    Nog veel plezier

• 24 Juli 2021 - 21:50

Bastiaan Femke Daan Thijs En Siem Wittekamp :

Hallo! Klinkt goed hoor. Veel plezier en goede reis namens ons allemaal.

• 24 Juli 2021 - 22:29

Jan En Ank:

Wat fijn om jullie verhalen telezen, ik ruik bijna het groene landschap en hoor niets dan de rust van de natuur. Nog goede kilometers. Groet van ons