Langs de Diemel - Reisverslag uit Höxter, Duitsland van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Langs de Diemel - Reisverslag uit Höxter, Duitsland van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Langs de Diemel

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

20 Juli 2021 | Duitsland, Höxter

Zondag 18-07-2021

We verlaten het prachtig hoog gelegen hotel met uitzicht op de heuvelachtige omgeving onder het genot van een fijn zonnetje.
Eerst een stukje dalen de stad uit en dan door de graanvelden weer regelmatig matig klimmen. Hoxter blijkt 25 km. te zijn en de laatste 10 km is het dalen over een mooi geasfalteerd fietspad.
Het uitgekozen hotel in de stad geeft aan dat we vanaf 12 uur kunnen inchecken ( mooi, terrasje en uitrusten van de afgelopen dagen) het blijkt bij aankomst niet mogelijk twee uur is het vroegst haalbaar. In de middag bekijken we de stad met de vele vakwerk gebouwen en lopen langs de Wezer. Niet heel hoog water wel snel stromend.
De grootste verrassing ( verbazing) is het avondeten van het hotel.
Allereerst een menukaart met 24 bladzijden???? En dan zien we de eerste menu’s voorbijkomen.
Borden vol met angstaanjagende hoeveelheden erop. De gemiddelde terrasbezoeker is daar ook van op hoogte lijkt wel en doen met hun gewicht niet onder voor wat hier als normaal wordt gezien. Wij bestellen het kleinst mogelijke menu en blijven verbaasd.
Morgen maar weer aan de bak om de overbodige calorieën te verbranden.
Richting Paderborn.

Henk Adrie.

Maandag 19 juli 2021

Hoxter laten we achter ons en vervolgen onze weg langs de Wezer. Genieten van de uitzichten en van de mooie geasfalteerde fietspaden. We kijken even in de stad Beverungen en in Bad Karlshafen. Hier pakken we de Diemel fietsroute op richting Paderborn door het Waldecker Upland en door het natuurpark Diemelsee. Onderweg staan we even de route te bekijken ( uitrusten) als we aangesproken worden door een behulpzame man. Als we zeggen dat we Paderborn als einddoel voor vandaag hebben zien we een onrustige blik die ons tot nadenken zet. Inderdaad als we Diemel route verlaten en naar Paderborn gaan zijn de volgende 60 km. niet bepaald vlak en er staan er al 50 op de teller. We blijven de Diemel volgen die ons richting Wethen en Diemelstadt brengt. Onderweg zien we nog een oud houten rad bij een vroegere scheepshelling. Omdat de oude houten schepen niet door de scherpe bochten konden komen door de stroming werden ze het land op getrokken en verderop weer te water gelaten. Simpel.
We rijden verder door het dal met links Hessen en rechts NRW met daartussen de heuvelrug als scheiding. De oude Hanzestad Warburg waarvan nog veel stadsmuren en torens intact zijn is de moeite waard. Kost ook veel moeite om de stad te bereiken, de steile weggetjes naar boven zijn niet te fietsen.
Hiervandaan naar Rhoden Diemelstadt waar we een onderkomen hebben. Was nog wel even klimmen en de 80 km zijn we al voorbij.
Morgen naar Wethen waar mijn voorvaderen omstreeks 1550 een paar honderd jaar geleefd hebben. Als er toen al fietsen waren geweest hadden mijn genen zich waarschijnlijk anders ontwikkeld.
Henkadrie.

Dinsdag 20 juli 2021

In de ochtend eerst naar Rhoden Diemelstadt om daar te kijken of er nog iets is te vinden wat betrekking heeft op de familiezaken. Bij de de oude burcht op het hoogste punt spreken we een vrouw aan die met het onkruid bezig is en zij weet verrassend veel te vertellen over vergane tijden.
Ze wijst ons op een oude begraafplaats met een kerk ruïne uit de middeleeuwen een stukje verderop in het veld. Het blijkt binnen zichtafstand te zijn van het hotel waar we geslapen hebben. We vinden nog een oude grafsteen van een Wetekamp nazaat. In Wethen bezoeken we het historische kerkje waar rond 1600 verschillende generaties Wetekamp gedoopt en getrouwd zijn. De rest van de middag dwalen we wat rond in de omgeving. De Diemelroute blijkt een goede leidraad te zijn langs de verschillende vestigingsplaatsen van de Wetekamp’s
Morgen gaan we richting Korbach waar in 1717 Johann Heinrich woonde.

Henkadrie.

• 20 Juli 2021 - 21:36

Alien:

Wat een leuke berichten van jullie...stukje bij beetje richting je voorouders Henk!
    Het is een interessant doel...

• 20 Juli 2021 - 21:55

Gerda Hommel:

Geweldig jongens ik ga zeker ook kijken daar maaar …. Met de auto wanneer ik weer inmijn huis in Kirchheim ben.ben benieuwd hoe het verder gaat . Groetjes en fiets ze

• 20 Juli 2021 - 22:59

Flora:

Wat leuk om dit weer allemaal te lezen, echte bikkels zijn jullie en echt leuk om te kijken waar jouw voorouders vandaan komen Henk. Voor morgen veel fietsplezier

• 21 Juli 2021 - 10:23

Hennie En Dolores:

Dat moet een interessant bezoek zijn geweest. (Wetekamp/Wittekamp)
    Fijn dat het weer meewerkt.

• 21 Juli 2021 - 15:56

Rick :

Wat een leuk verhaal en ervaringen weer. Deze fietstocht moet denk ik heel bijzonder zijn. Succes met het vervolg van deze ontdekkingsreis!

• 21 Juli 2021 - 19:38

Adrina:

Terug naar je Roots Henk Wetekamp! Wel fijn dat het weer meezit. Ik wens jou en Adrie nog meerdere ontdekkingen naar je voorouders

• 22 Juli 2021 - 22:53

Kitty:

dag Henk en Adrie,
    heel leuk in mijn (school)mail even een glimp op te vangen van weer een mooie fietstocht!
    Ik wens jullie alle goeds. Ben onder de indruk van de giga afstanden en begrijp dat jullie verblijven in hotels. Lijkt me goed rusten iedere avond.. Heel fijn dat jullie niet getroffen zijn door alle waterstromen. Behouden tocht verder en hartelijke groet, Kitty