Over-Betuwe Neder-Betuwe ‘tGooi - Reisverslag uit Huizen, Nederland van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Over-Betuwe Neder-Betuwe ‘tGooi - Reisverslag uit Huizen, Nederland van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Over-Betuwe Neder-Betuwe ‘tGooi

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

28 Juli 2021 | Nederland, Huizen

Dinsdag 27 juli 2021

Eerst de stad in voor een Duits ontbijtje en een bezoek aan enkele winkels. Past nog net in de tassen......
Daarna om een uur of elf richting Millingen aan de Rijn waar we met het voetveer worden overgezet en de weg vervolgen richting Pannerden. Wat een prachtig gebied is dit stuk langs de Waal. Helaas vaart het veer over het Pannersche kanaal niet vanwege de hoge waterstand. Het wordt omrijden via Huissen en daarna aan de andere kant weer terug richting Gendt. Gendt waar Johann F. F. Wedekam vanuit Korbach omstreeks 1770 terecht kwam. We kijken even bij de overblijfselen van het oude kerkje. Alleen de toren en het koor staan er nog, Johann heeft in het kerkje zijn sporen nagelaten in de archieven.
Van Gendt naar Bemmel en Lent over de dijk van de Waal. Ook Willem Wittekamp komt hier in de archieven voor 1801-1877.
Door naar het Gebied Vossepels ( Lent Nijmegen). Op het zandsepad 11 zoeken we naar het huis waar Frans Frederik Wittekamp woonde 1828-1909. Het adres bestaat nog maar de oude bebouwing is vervangen. Als we staan te bedenken hoe het geweest kan zijn worden we overvallen door een hevige regenbui. We schuilen onder een boom samen met een vrouw die op nummer 13 woont. Na een klein visje te hebben uitgegooid hebben we beet. We schuilen in het tuinhuis en de bewoner van 11 wordt er bij gehaald. Jullie zitten nu precies op de plek waar het huis van je overgrootvader stond. Bijzonder. Na nog wat gepraat te hebben rijden we richting Oosterhout om in Reeth nog even te kijken bij het voormalige huis van Hendrik Wittekamp 1864-1956 mijn opa. Om het verhaal compleet te maken rijden we door naar Elst over de weg die ik me nog kan herinneren uit mijn vroege jeugd tijdens familie bezoek in de vakanties. Oosterhout-Elst op de fiets. In Elst overnachten we onder de kerk waar mijn ouders zijn getrouwd in hotel Het Wapen van Elst.
Morgen nog een stukje langs de Waal en dan omhoog naar huis. Hier in Elst hebben we ons doel bereikt, fietstocht langs 14 generaties.

Henkadrie.

Woensdag 28 juli 2021

Uitgezwaaid door mevr. de hotelmanager die nog even kwijt moet dat de naam bekent voorkomt omdat ze een kennis heeft die ook zo heet wat een 2e neef blijkt te zijn. Genoeg.
Van Elst naar Oosterhout en langs de Waal richting Dodewaard. Prachtige uiterwaarden met veel vogels die in het achtergebleven slib hun voedsel zoeken en daar boven de soms dreigende bewolking, het blijft gelukkig droog. Nog even een blik naar de voormalige kerncentrale die nog steeds bewaakt wordt. Leuk baantje de hele dag naar zo’n dood ding zitten kijken. Bij Eldik naar het noorden richting de Nederrijn die we bij Elst met de veerpont oversteken. Via Leersum en Soest naar huis. Als we onder de carport staan begint het te hozen.
Vandaag waren de laatste 95 km. van een tocht van 1250km. Het was opgezet om toch een fietstocht te maken dit jaar ondanks alle coronaperikelen en we daarvoor een doel zochten. Het bleek uiteindelijk een zeer interessante en indrukwekkende rit te worden.
We hebben veel gezien en veel indrukken opgedaan zowel landschappelijk, cultureel en zeker ook op historisch gebied.
De reacties op de verslagjes waren leuk met dank, dit is voorlopig de laatste.
We zijn weer thuis.
Henkadrie.

• 28 Juli 2021 - 22:27

Arie:

Mooie tocht Henk en Adrie. Was leuk om alles te lezen

• 29 Juli 2021 - 00:26

Rick:

Beste Henk en Adrie, bedankt voor jullie ontzettend leuke verslag. Het is een mooie ontdekkingstocht geweest!
    Ook fijn dat jullie weer veilig thuis zijn

• 29 Juli 2021 - 01:49

Flora:

Prachtige fietstocht hebben jullie gemaakt en jullie doel bereikt super…niet misselijk 1250 km gefietst echt top.
    En gelukkig weer veilig thuis.

• 29 Juli 2021 - 08:59

Anne En Betty:

Wel Henk en Adrie, we hebben jullie goed kunnen volgen op je zoektocht naar onze voorgeslachten, toch bijzonder dat er intussen heel veel meer bekend is geworden ook door jullie speurtocht. Wel thuis en nu even lekker bijkomen in een comfortabele stoel! Bedankt voor jullie leuke berichten gedurende de tocht!
    groetjes, Anne en Betty

• 29 Juli 2021 - 14:56

Hennie En Dolores:

Beste Henk en Adrie, bedankt voor jullie interessante reisverslagen.
    Leuk om een vakantie zo'n leerzaam tintje te geven.
    Welkom thuis,

Hennie en Dolores

• 30 Juli 2021 - 19:39

Wim:

Beste Henk en Adrie, toch een kunst om zo'n mooi reisverslag te maken en
    voor ons om te lezen. Het was makkelijk te lezen en interessant om je roots
    te volgen. Nu even bijkomen en we zien jullie maandag op de tennisbaan.

Groetjes, Wim en Adrina