Van de Lippe naar de Rijn - Reisverslag uit Kleef, Duitsland van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Van de Lippe naar de Rijn - Reisverslag uit Kleef, Duitsland van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Van de Lippe naar de Rijn

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

26 Juli 2021 | Duitsland, Kleef

Zaterdag 24. Juli 2021

Opnieuw prachtig weer en vanuit het hotel aan de Lippe de rivier verder volgen. Lekker gedachteloos uitslapen op de fiets met een kalm windje in de rug. De rode fietsroutebordjes doen de rest. Totdat het besef komt dat we richting Z.O. aan het fietsen zijn, niet goed. Na 10 km correctie zijn we weer op de juiste route. In de middag fietsen we voornamelijk langs het Datteln-Hammkanaal dat parallel loopt aan de Lippe aangelegd in 1914 om dit stuk beter bevaarbaar te maken dan de bochtige Lippe. Werne kunnen we niet zo maar voorbij rijden omdat we dit nog kennen van een vroegere fietstocht naar Praag. Het Gradeerwerk waarin zout wordt gewonnen door water door sleedoorn takken te laten lopen is nog steeds een verbazingwekkend bouwwerk.
In Werne gaat de lucht betrekken en we besluiten naar het 10km. verder gelegen Lunen te rijden voor de nacht. 1km voor de eindstreep begint het te regenen het stof is van de fietsen af. Als we bij het restaurant/hotel komen staat er een groot bord dat ze op vakantie zijn. Ne een telefoontje krijgen we een code en uit een bus naast de deur wordt de sleutel gedropt. We zijn benieuwd hoe het ontbijt gaat morgenochtend. Voor de schrik nuttigen we op de kamer de twee flesjes mousserende wijn die we vanochtend bij het uitchecken kregen. Al blijft er van de 0,2 l niet veel over na 85 km in een fietstas verplaatst te zijn.

Henkadrie.

Zondag 25 juli 2021

Lunen op zondagochtend, onalledaagse rust en fietsen we richting Cappenberg waarop een proosdij staat die het eerst werd vermeld rond 1100. Wat opvalt zijn de enorme oude bomen in de omliggende tuinen. Een enorme Westerse Plataan waar ik helaas niet de leeftijd van kan ontdekken, prachtig. Verder richting Haltern am See en hier zien we echt een mooie zonnige zondag en Duitsland op de fiets. Terrassen vol, muziek we besluiten door te rijden. In de stad Haltern stoppen we toch om in het centrum op het kerkplein met zo’n typisch Duits waterwerk op een terrasje iets te drinken. De regenboogvlag wappert vanaf de torenspits.
Vanaf Haltern volgen we een poosje het Wesel-Datteln kanaal dat weer parallel loopt aan de Lippe. Wesel hadden we voor vandaag in gedachte het wordt Schermbeck. Het is warm en de reserves moeten nodig worden aangevuld. Op het terrasje van het gezellige dorpshotel krijgen we een berichtje van Hubert dat hij nog meer gegevens heeft gekregen van de Wetekamp clan en of hij onze gegevens mag delen met de historische kring aldaar. Waar ben ik aan begonnen of interessant ?
Henkadrie.

Maandag 26 juli 2021

Op naar Wesel. Nog een stukje langs het kanaal en en dan door de velden naar Wesel en het einde van de Lippe. De Lippe komt hier uit in de Rijn. We fietsen dwars door de stad en zorgen voor wat proviand. Bij de restanten van de oude spoorbrug over de Rijn ooit een onderdeel van een beoogde lijn van Parijs naar Hamburg en de langste spoorbrug van Europa (1917) maar na de tweede Wereldoorlog nooit meer hersteld lezen we de geschiedenis van dit in die tijd prestigieuze project.
Vanaf Wesel gaat het over de dijk langs de Rijn. Een totaal ander landschap dan wat we de laatste 14 dagen hebben gezien. Mooie luchten boven een overvolle rivier.
Ook in Rees aan de Rijn tussen Wesel en Emmerich is veel te zien. Een prachtige boulevard met middeleeuwse stadswallen en ronde torens en allemaal prachtig bewaard gebleven.
Emmerich rijden we snel door en op de dijk richting Kleve worden we geplaagd door wegwerkzaamheden en omleidingen. Niet echt op de fietstoerist aangepast we dwalen wat en komen later dan gepland in Kleve. Ook het besproken hotel zit niet mee, vakantie en vooruit dan maar, doet ons besluiten dit alsnog te annuleren en verder te zoeken. We verblijven uiteindelijk midden in de stad wat waarschijnlijk morgenochtend eerst nog even tot shoppen leidt voor we de grens overgaan.
De Corona app kan je trouwens net zo goed thuislaten want wat je met die QR’ s moet doen?.......
Ja in een restaurant en bestellen dan wel.
Henkadrie

• 26 Juli 2021 - 22:39

Flora:

Weer veel gezien en meegemaakt, leuk hoor.
    Nu lekker slapen en morgen denk ik weer in Nederland fietsen.

• 27 Juli 2021 - 12:52

Hennie En Dolores:

Een heel interessante fiets reis tot nu toe.
    Fijn dat het weer mee zit.
    Wij gaan morgen (Woensdag) een dagje bij Femke en Bas langs in Someren (Br).