Bergje op Bergje af - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Bergje op Bergje af - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Bergje op Bergje af

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

06 Mei 2022 | Oostenrijk, Grein

Woensdag 4 mei

Wat onze gastheer niet had verteld dat in het mooie oude kerkje voor het huis de bel nog steeds goed functioneert en om vijf uur in de ochtend reveille luidt.

Vandaag geeft de route aan dat dat serieus wordt en we gaan na een streekontbijt goed gevuld op pad. De weg gaat langs dicht beboste hellingen die het riviertje de Gerence volgt met genoeg aanwijzingen voor wandelroutes. Veel vogelgekwetter en de specht doet zijn best. Wat ons opvalt dat de bevolking weinig reageert op een groet en vrij nors overkomt. Bakonybel rijden we door, een centrum plaatsje waar we de mogelijkheid om een slingerweggetje naar de top met een uitkijktoren op 709 mtr. te nemen, negeren. Er volgen nog genoeg serieuze hellingen. In Herend na ong. 40 km kopen we een bakje aardbeien langs de weg, het is ondertussen ruim middag en aardbeien zijn een goed excuus om even te zitten na al dat getob.

Hierna volgt meer open heuvelachtig gebied met mooie vergezichten.

Nog een klim over de Balaton-Felvidék en dan voornamelijk dalen naar het Balatonmeer.

Op het schiereiland Tihany, waar de veerboot vandaan vertrekt naar de overkant checken we in bij een hotel. Het is genoeg geweest voor vandaag met ruim 90 km. en ruim 1000 hoogte metertjes en afdalingen op de teller, sommige over mooi asfalt maar ook slechte wegen met veel gaten. Morgen iets rustiger aan.

Donderdag 5 mei

We komen langzaam op gang, met het veer naar de overkant van het meer en via een klein grindweggetje om de drukke hoofdweg te mijden de eerste kilometers richting Tab.

Daarna over een mooie smalle asfaltweg door de zuidelijke heuvels met een doorgaande klim met soms een hellingpercentage van 7-10% naar Tab. We hadden het ons makkelijker voorgesteld. Wel een prachtige omgeving mooie bossen en doodstil. We komen een boswachter en een een paar bosarbeiders tegen en verder gedurende een paar uur helemaal niemand. Omdat hier weinig tourisme is was het ook moeilijk op geschikte afstand een onderkomen te vinden. Gisteravond lang gezocht en een pension gevonden in Tamasi, we moeten hiervoor wel een stukje van de route af. Een paar kilometer voor Iregszemcse voelen we ons ongemakkelijk in het open veld door een snel naderend onweer, veel wind en bliksemflitsen. Het helpt wel om de gang er in te houden tegen de als maar opdoemende hellingtjes. Het gaat goed we komen er met een paar druppels vanaf. De 12 km. naar Tamasi gaan over een drukke hoofdweg, geen pretje, buiten de bebouwde kom en maar enkelingen matigen hun snelheid, een ongelijke kans voor de fietser met het dringen om het asfalt. Om half vijf, na een ijsje in Tamasi, zijn we bij het pension. Vandaag 60 km. maar met een gevoelswaarde van het dubbele. Bij een klein restaurantje zitten we naast een fam. uit Amersfoort die hier een tweede huis hebben en precies weten wat we hier moeten eten. Goulash en een kastanjepuree met slagroom als toetje. Perfect.

Morgen weer de route opzoeken die we in Ozora weer hopen op te pikken.

Vrijdag 6 mei.

Ontbijt was niet incl. dus de straat weer op en bij een klein kioskje verse broodjes met koffie, kan ook.

20 km. naar Ozora om de route weer op te pikken over lokale wegen met gelukkig minder verkeer. In deze omgeving komen nog veel grotwoningen voor en de huizen langs de weg hebben geen achtergevel maar zijn half in de helling wand gebouwd.

Richting Paks, het is hier geen weelde. Heel veel achterstallig onderhoud en vervallen huizen maakt een treurig plaatje. Geen toerisme, geen E-Bikes, geen oplaadpunten maar wel wat geld van de E.U. voor verbetering van de wegen en de infrastructuur. Paks zelf geeft wel meer bedrijvigheid met een drukke hoofdweg door het centrum. Ten zuiden van Paks zien we de Donau weer en moeten we met een veer over. Ponton met sleepboot ernaast en een keer per uur. Nog 20 km.naar Kalocsa. De heuvels hebben we gelukkig achter ons gelaten het zijn nu glooiende hellingen met veel landbouwgrond. Dit gebied is bekend van de paprikateelt. Vroeger geïntroduceerd door de Turken maar na een verbod op invoer door de Hongaren opgepakt en verder gecultiveerd.

We naderen Kalocsa en boeken een hotelletje. De receptioniste ie zo relaxed in haar uitleg en registratie dat we spontaan nog een nachtje extra boeken. Morgen rust, wasje (laten) doen en voorkomen dat er een fiets dwang ontstaat.

• 06 Mei 2022 - 22:25

Carola De Bruin:

Nou nou jullie fietsen en ploeteren heel wat af zeg., echt knap hoor! Veel plezier maar weer! Hier alles goed!

• 07 Mei 2022 - 07:14

Rick:

Wat ontzettend leuk om jullie ervaringen te lezen! Ook leuk dat ik dingen lees die ik herken. Ben erg benieuwd naar het verdere verloop van jullie reis.
    Succes!

• 07 Mei 2022 - 08:12

Aart En Alien:

Nou het is me allemaal wat! Goed om te lezen wat op jullie pad komt. Wij zijn op onze manier op pad gegaan! Groeten van ons

• 07 Mei 2022 - 08:19

Martien:

Respect voor jullie. Dit is andere koek dan langs de Donau peddelen in Oostenrijk.

• 07 Mei 2022 - 08:19

Flora En Simon:

Goedemorgen Henkadrie, wow wat een trip weer achter de rug

• 07 Mei 2022 - 08:33

Flora En Simon:

Goed om een rustdag in te lassen.
    Fijne dag en morgen weer op de fiets
    Succes verder

• 08 Mei 2022 - 07:38

Gerda:

Goede morgen adrie en henk
    Wat een prachtige tocht maken jullie weer.henk je kan het zo goed verwoorden dat het lijkt of we met jullie meefietsen. ( worden alleen niet zo moe)
    Ik ben benieuwd naar de rest van de tocht. Succes verder en groetjes gerda

• 09 Mei 2022 - 20:29

Janneke :

Zojuist even alle belevenissen tot nu toe gelezen. Het eerste gedeelte was voor ons bekend terrein, maar wij zijn niet verder dan Wenen gekomen.
    Leuk om jullie weer te volgen.
    Tot het volgende verslag
    Groetjes Hendrik en Janneke