Teutoburgerwald - Reisverslag uit Höxter, Duitsland van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu Teutoburgerwald - Reisverslag uit Höxter, Duitsland van Henk en Adrie - WaarBenJij.nu

Teutoburgerwald

Door: Henkadrie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Adrie

17 Juli 2021 | Duitsland, Höxter

Donderdag 16-07-2021
Dat was wel even schrikken met het nieuws over de overstromingen en de hevige regenval in west Duitsland. Ook hadden wij vannacht veel regen maar gelukkig met geen ernstige gevolgen.
Nadat de rode vlekken op de weerkaart voorbij waren toch maar op pad met een zacht regentje.
Van Vreden, Stadtlohn richting Coesfeld. De weg gaat veel door landbouwgebied met hier en daar een stinkende varkensfokkerij en af en toe een stukje bos. Daar schiet nog plotseling een damhert vlak voor ons het pad over. Na een 50 km. zitten we in de buurt van Coesfeld. We overwegen hier te blijven maar er is niet veel accommodatie open. We rijden door Munsterland in. Een schraal zonnetje is de compensatie voor de heuvels waar we mee te maken krijgen.
20 km. voor Münster stoppen we bij Landhotel “Zür Alten Post” in Schapdetten voor de overnachting.
Een goede keuze van B.com en morgen eerst weer even de route opzoeken.

Vrijdag 17-07-2021
Door het gebied Baumberge een heuvellandschap tussen Coesfeld en Munster. Münster kunnen we niet zomaar voorbij rijden een rondje door de oude binnenstad voor de herinneringen.
Nog even kijken bij de kooien aan de toren van de St Lambertus waar Jan van Leiden nadat hij ter dood was gebracht werd getoond aan het publiek. De Bisschop van Münster had met succes de macht terug en de bevolking de vrijheid weer ingeleverd. Een alledaags gebeuren op het wereldtoneel. Jan zijn ideeën over wederdoop hielden geen stand en wij hielden er een spreekwoord aan over. Verder naar Warendorf over veelal vlakke landweggetjes. Warendorf met een mooi en gezellig centrum. In Harsewinkel besluiten we door te rijden naar Gutersloh we volgen niet meer de R1 maar rijden volgens de fietsbewegwijzering, anders wordt het te lang.
We verblijven in het Flussbett hotel met restaurant waar de bediening door medewerkers met een beperking wordt verzorgd. Vandaag stond er 92 km. op de teller.
Het nieuws blijft ook ons verbazen wat een schade is aangericht door de overstromingen. Om eventueel later nog richting Kassel te gaan vergeten we maar.

Zaterdag 17 juli 2021

Vanochtend hogere bewolking dat voorspelt beter weer.
Vanuit Gutersloh verder over veel grindpaden en zandpaden. Ter hoogte van Bieleveld rijden we het Teutoburger woud in. Prachtige bospaden en de heuvels in de verte zijn ineens werkelijkheid.
Een kort bezoek aan het slot Holte. Een jachtslot in het Holter bos in renaissance stijl en een gezellig gesprek met Duitse E bikers die zich afvroegen waar de motor zat.
We hebben een kamer geboekt in Nieheim en dat viel nog wel even tegen. Heuveltje op en heuveltje af. Wel prachtige fietsroutes en het was zowaar zonnig en zelfs warm geworden.
We worden onderweg nog gestopt door een gesloten overweg met handbediening en een gezellige seinwachter. Waar vindt je die nog.
Het loopt tegen vijven als we in de buurt van Nieheim komen en beseffen dat we in het Berghof hotel geboekt hebben en dat wordt dan toch nog even klimmen.
Een dag met 90 Km. op de teller en 665 hoogtemeters. Het was prachtig maar wel vermoeiend.
Morgen naar Hoxter, 20 Km. en vroeg inchecken en uitrusten en wie weet een grote ijs.
We beseffen ook dat we in dit gebied misschien iets gematigder moeten worden in onze doelstellingen qua afstanden.

• 17 Juli 2021 - 21:33

Bert En Ineke :

Zo, wat een afstanden weer, petje af. Groetjes het volgende mailtje.

• 17 Juli 2021 - 21:51

Jan En Pauline :

Hallo, de regen laten jullie nu achter je ...denk ik. Teutoburgerwald is inderdaad heel mooi. Jan en ik hebben daar jaren geleden ook gefietst, maar jullie maken wel heel veel kilometers . Nog fijne fietsdagen en een mooie toer. groetjes

• 17 Juli 2021 - 21:51

Jan En Pauline :

• 17 Juli 2021 - 22:27

Hennie En Dolores:

Inderdaad voor flinke heuvels zijn wij nou eenmaal niet geboren.
    Stichtse brug is al een hele flinke, toch?
    Leuk geschreven.
    Het weer ziet er voorlopig goed uit.

• 17 Juli 2021 - 22:44

Arie:

Jullie krijgen beter weer volgende week.Munster is i.d.d schitterend. Veel plezier.

• 17 Juli 2021 - 22:48

Flora:

Mooie verhalen weer Henk en pittig hoor iedere dag ruim 90 km op de teller, heel dapper

• 17 Juli 2021 - 22:56

Flora:

Voor nu welterusten en morgen vroeg weer in het zadel, doe maar iets minder kilometers op de teller, rustig aan…
    Voor morgen een mooie zonnige dag toegewenst.

• 18 Juli 2021 - 08:56

Mieke:

Mocht je in de buurt komen neem een kijkje in Tecklenburg.

• 19 Juli 2021 - 09:04

Valerie:

'Duitse E bikers die zich afvroegen waar de motor zat' alleen al lijkt me het ploeteren waard. Herkenbaar de beschrijving dat je ondanks relatief langzame verplaatsing dan toch opeens in een wonderlijk andere wereld bent. Klinkt mooi, goed te lezen dat de overstromingen en extreme regenval jullie niet hebben getroffen.

• 19 Juli 2021 - 10:01

Rick:

Klinkt goed allemaal! Leuk om jullie belevenissen te mogen lezen!